Wordt je lichter op het moment dat je sterft?

Ik heb wel eens gelezen dat je lichter wordt op het moment dat je sterft. Dit zou ook een "bewijs" zijn dat je geest je lichaam verlaat.(die schijnt dan dus een gewicht te hebben) Anderen zeggen dat het komt doordat je hart niet meer klopt en je bloed niet meer stroomt dit bepaalde actie/reactie krachten tov de zwaartekracht uitschakeld.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
18.4K

Het beste antwoord

Hier is wel degelijk antwoord op te geven, er is namelijk onderzoek naar gedaan!
Bovendien komt het zelfs in een film voor: 21 grams met Sean Penn.

Er is ene MacDougall geweest die hier onderzoek naar heeft gedaan:

MacDougall maakte een bed dat vrij nauwkeurig het gewicht kon meten van de persoon
die erop lag. De onderzoeker ging aan de slag met zes terminale patiënten, die de
laatste uren van hun leven op het bed (ofwel: op de weegschaal) doorbrachten.

MacDougall hield het gewicht nauwkeurig in de gaten. Op het moment dat de zieke zijn
laatste adem uitblies, nam de arts een opvallende terugval in gewicht waar. Later deed
hij hetzelfde experiment met vijftien honden. In deze tests was nooit sprake van
gewichtsverlies. Hiermee was volgens hem bewezen dat mensen een ziel bezitten en
honden niet. Dat kwam perfect uit voor de streng gelovige MacDougall. Voor hem was
daarmee aangetoond dat de menselijke ziel werkelijk bestaat en dat deze bij de dood
het lichaam verlaat. MacDougall publiceerde zijn bevindingen in The New York Times en
in American Medicine. Hierop volgde een golf van kritiek. De meetapparatuur zou niet
deugen, het aantal onderzoeken was veel te klein en er zouden veel andere oorzaken
ten grondslag kunnen liggen aan het gewichtsverlies. Ook de onderzoeker zelf gaf in
zijn artikel aan dat verdere tests gewenst waren. Maar tot aan zijn dood in 1920 kwam
hij daar niet aan toe.

Het onderzoek bleef liggen zoals het was. Toch bleef 21 gram (de uitkomsten bij de zes
personen verschilden behoorlijk, maar bij de eerste test was het gewichtsverlies
vastgesteld op 21,3 gram) sindsdien bestaan als synoniem voor het gewicht van de ziel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
NONSENSE
Although generally regarded either as meaningless or considered to have had little if any scientific merit, MacDougall's finding that the human soul weighed 21 grams has become a meme in the public consciousness. It lent itself to the title of the film 21 Grams
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank voor je serieuze reactie. Nu ik het weer lees beginnen er weer allerlei bellen te rinkelen. Dit is idd het artikel waar ik het over had.

Andere antwoorden (6)

Natuurkundig gezien bestaat er verschil tussen massa en gewicht.

Massa is een stofeigenschap die invariant (onveranderlijk) is. (defenitie: Gewicht duidt op de invloed van een massa als gevolg van de zwaartekracht van de aarde of een andere planeet.)

Een mogelijke verklaring is dat het "ziel gewicht" ontstaat uit magnetische aantrekkingskracht. Geen duidelijke noord of zuidpool, maar een ingewikkeld spel van krachtlijnen. Dit geeft misschien een kleine verklaring van de aura lezers.

Neuronen vind je in grote aantallen in onze hersenen en ruggenmerg maar ze lopen ook als draden, de perifere zenuwen, door het hele lichaam. Bij alles wat er in de hersenen gebeurt draait het om de communicatie tussen de neuronen onderling. Er worden voortdurend miljarden elektrische (het gaat om millivolts) en chemische signalen rondgestuurd.

Bij het overlijden van iemand valt het proces stil, daarmee valt ook het "ziel gewicht" weg.

Of de ziel een gewicht heeft? Ik weet het niet en het is ook niet aantoonbaar. Maar dat bij overlijden de ziel het lichaam verlaat en zich naar een andere "dimensie" verplaatst weet ik heel zeker.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat het gewichtsverlies gewoon te maken heeft met het ontspannen van bepaalde spieren. Adem wordt uitgeblazen, kringspier ontspant met alle gevolgen vandien.

Dit heeft ook een gewichtsverlies tot gevolg.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat blijft dan toch in het bed liggen?
Nee, dit is weer zo'n hardnekkig indianenverhaal.

Er is inderdaad onderzoek naar gedaan door MacDougall, maar de kwaliteit daarvan is zo slecht dat wetenschappers geen waarde hechten aan de uitkomst. Of het onderzoek herhaald is onder betere omstandigheden weet ik niet, het is in ieder geval nooit bevestigd. En iets wat niet reproduceerbaar is is geen goede wetenschap.

Het idee dat de ziel gewicht heeft en er dus "bewijs" is dat de ziel na de dood het lichaam verlaat spreekt echter zoveel mensen aan dat men moeiteloos naar achterhaald onderzoek blijft wijzen, ook al klopt het niet.
Een echte urban myth dus.

Zie bron (wel in het engels) voor een discussie met nog meer bronverwijzingen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel dat die macDougall gelijkhad met zijn omstreden onderzoek en hij de ziel gewogen zou hebben, dan was dat voor die tijd , maar zeker ook nog deze tijd ongelooflijk nieuws! Maar waarom is dan na zoveel jaar het nog steeds niet verder onderzocht. Het wetenschappelijk vaststellen van het bestaan van de menselijke ziel zou ook nu nog sensationeel nieuws wezen. Waar blijven dan die onderzoeken? Of weet de wetenschap inmiddels dat er niets te wegen valt maar houdt dat stil. Komt nog bij dat ik het erg vreemd vind dat de ziel iets zou wegen. Een ziel is niet iets stoffelijks. Dan zou het iets organisch moeten wezen? Dat is het zeker niet, want dan zou het gelijk met het lichaam overlijden. Ik denk dus niet dat de ziel iets zou kunnen wegen, wel weet ik zeker dat ze bestaat.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het is mogelijk dat het gewichtsverlies te maken heeft met het feit dat op het moment dat iemand dood gaat inderdaad alle spieren ontspannen, maar ook de celdichtheid verminderd, talgklieren gaan openstaan en 'de laatste adem' over het gehele lichaam wordt uitgeblazen.

Met andere woorden: Het zweet uit elke porie wordt losgelaten in de lucht. Of dit 21 gram kan verklaren weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1. Als geest zou massa en gewicht hebben dan moet ze een vorm van materie zijn. Is dit dan een vorm van materie is dan niet eeuwig
2. Is er een geest in lichaam moet dan met een lichaam door een orgaan gekoppeld zijn. Is ze dan via hersens met lichaam verbonden? Zodat als iemands hersens niet meer werkt weet de geest nu is tijd om lichaam te verlaten of is ze via hart met lichaam verbonden en als hart stopt verlaat ze het lichaam. Het was een theorie die baseert op onderzoek van Douglas een onzin.