krijgen kippen zaadjes van een haan?

krijgen kippen zaadjes van een haan of noem je dat geen zaadjes ,maar hoe noem je het dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3K

Antwoorden (2)

Ja, vogels hebben ook sperma idd met zaadcellen. Bij een paring krijgt de kip dus zaad van de haan en legt ze bevruchte eitjes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat klopt helemaal, het werkt ongeveer hetzelfde als bij mensen en vrijwel alle diersoorten die paren.
De zaden zijn gewoon "zaadcellen", en men spreekt ook over "sperma".
Aan de kant van de hen spreek je over een "eicel".

Er zijn echter een paar interessante en leuke verschillen met ons!
Zo heeft b.v. een haan geen grote penis zoals veel andere dieren. De vraag is dan, hoe krijgt hij zijn sperma met de zaadcellen in de juiste plaats? De haan grijpt de hen aan haar nek, en duwt dan zijn eigen cloaca tegen de cloaca van haar, die dan enigszins naar buiten geduwd wordt en een hele kleine penis vormt, en dan spuit hij de zaadcellen in de hen.
Nog een leuke wetenswaardigheid is dat een hen hoeft in principe maar één keer te paren en daarna kan ze dagenlang bevruchte eieren leggen. Dat komt omdat de hen een speciale plaats heeft (de zogenaamde 'infundibulum') waar ze de zaadcellen enkele dagen levend kan houden en zelf "doseren". Ook hier vindt de bevruchting plaats als de hen een eicel loslaat, die later tot een ei zich ontwikkelt.

Zie ook een leuke een duidelijke site via de link