wat zijn de absolute en niet absolute verschillen tussen dier en plant?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed dat je deze vraag in de juist categorie hebt geplaatst, thumbs up.

Het beste antwoord

Bijvoorbeeld dat een plant vast staat in de grond en een dier niet. Verder de opbouw, zoals dat dieren lichamelijk (meestald) organen hebben, planten niet. Alleen op planten net zoals dieren kunnen denken weet ik niet, ben ik wel benieuwd naar, maar ik denk van wel. Hoe kunnen ze anders weten hoe ze bijvoorbeeld naar de zon toe moeten draaien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoiets geldt ongeveer voor zonnebloemen die in veel talen "draai-zon" of iets soortgelijks heten omdat ze met de zon mee draaien.
Gewoonlijk groeien planten en bomen naar het licht toe.
In een dicht bos zie je vooral hoge slanke bomen met loof hoog in de top: er is een wedstrijd van bijna leven en dood tussen de bomen onderling wie het meeste licht kan vangen.
Bij andere, vaak wat meer alleenstaande bomen is de stam weer (veel) dikker, en zitten de takken ook veel lager naar de grond. Plantencellen groeien onder invloed van licht veel sneller dan de cellen die veel meer in (aan) de schaduw(kant) zitten. Gevolg is dat in de tak of stam een kromming ontstaat waarvan de uiteinden (toppen) van de betreffende tak wijzen naar het licht (of de zon) .