Wat gebeurt er met de gorilla mannen in dierentuinen?

In dierentuinen worden evenveel mannelijke als vrouwelijke gorilla's geboren. De vrouwen vormen samen met 1 gorillaman ( zilverrug= leider) een leefgroep, en er worden jongen geboren. Maar wat gebeurt er nou met de geboren jongens? die kunnen toch niet ieder een nieuwe gorillagroep met vrouwtjes vormen, daar zijn niet genoeg vrouwtjes voor. Worden de jongens als ze volwassen zijn alleen in een hok gezet voor de rest van hun leven? of anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens mij worden ze getransporteerd naar andere dierentuinen. En zitten er in een groep niet ook andere mannetjes, maar is er één mannetje de alfaman?
ronron1212
10 jaar geleden
Er zitten in een groep gewoon ook mannetjes maar die zijn onderdanig aan de leider.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee in een gorilla groep zitten geen volwassen mannetjes, als een jongen in de pubertijd raakt wordt hij eruit gebonjourd door de zilverrug
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier lees ik ook een verklaring:
De Nederlandse dierentuinen hebben een geheim. Ze fokken dieren, maar hebben er regelmatig onvoldoende plek voor. Het 'jonge leven in de zoo', dat jaarlijks miljoenen ouders en kinderen lokt en veelvuldig uitgebreid de media haalt, raken ze met moeite kwijt. Er worden zelfs dieren geboren, waarvan men bij voorbaat weet dat er geen plek voor is. Die dieren heten 'het surplus'. Wat in Duitsland verboden is, gebeurt in vrijwel alle dierentuinen in Nederland: beschermde dieren, jong en oud, worden afgemaakt als het park ze niet kwijt kan
Wat kan een dierentuin ook met overtollige dieren? "Ja, dat is een groot probleem, zegt zoobroker, oftewel handelaar in dierentuindieren, John Hop uit Ermelo."Mannelijke dieren, bijvoorbeeld, zijn sowieso lastig. Zodra ze ouder worden bedreigen ze de groep. Veel dieren leven in groepen met één man. Maar er worden evenveel mannetjes als vrouwtjes geboren. Wat dat betekent? Dat moet je niet aan mij vragen." Een dierenarts van een grote tuin zegt, anoniem: "Dat kan betekenen dat je ze een kogel door de kop jaagt, zodat je ze nog aan roofdieren kunt opvoeren, want na doodspuiten kan dat niet. Het is nog een taboe. Als het gaat om apen, beren of leeuwen komt de factor emotie om de hoek kijken. Dan is het zielig. Maar mensen eten wel vlees, dat is hypocriet." http://www.animalfreedom.org/paginas/column/dierentuinen.html

Het beste antwoord

Mannetjes komen in een groep met alleen mannetjes, zoals bijv in Ouwehands Dierenpark:

"De groep bestaat volledig uit gorillamannen. De collectie van Ouwehands Dierenpark komt na zorgvuldige afweging tot stand. Toevoegen van de gorilla aan de collectie was al langere tijd een wens, gezien de kans om bescherming van natuur en de bewoners ervan nog dichter bij onze bezoekers te brengen. Daarnaast draagt Ouwehands Dierenpark ondersteuning van alle activiteiten ten behoeve van fokprogramma’s hoog in het vaandel. De dierentuin heeft dan ook geen moment getwijfeld de wensen van de coördinator van het EEP tegemoet te komen in de vorm van huisvesting van een groep mannelijke gorilla’s. De natuurlijke leefwijze van de gorilla is de haremvorm: een zilverruggorilla met een aantal vrouwtjes en hun jongen. Overschot aan mannelijk nageslacht in het fokprogramma noodzaakte de samenwerkende dierentuinen na te gaan of huisvesting van meerdere mannen in een groep tot de mogelijkheden behoort. Dit geeft de coördinator van het fokprogramma’s de noodzakelijke extra tijd om geschikte plaatsen voor de mannelijke dieren te vinden waar ze passend in het fokprogramma voor nakomelingen kunnen gaan zorgen. Inmiddels wordt al meer dan tien jaar met succes met mannengroepen gewerkt,hetgeen de beslissing nog gemakkelijker maakte. Vanaf 28 maart kun je van dichtbij kennismaken met een groep bestaande uit zes mannen. Lees meer over onze nieuwe parkbewoners op www.gorilla-adventure.nl "
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In de hededaagse dierentuin worden de (mannelijke) gorilla's gecastreerd. Omdat ze hen aan de straatstenen niet kwijt kunnen in de hoop dat ze wanneer het black backs worden ze in de groep kunnen blijven. Het is onbekend hoe pubers in de familiegroep zich staande houden als ze gecastreerd zijn. Een Amsterdamse dierentuin kon de pubers niet kwijt en zijn in de familiegroet gebleven. Een rare situatie want van nature gaan deze black backs hun eigen groep vormen. Ondanks dat de pubers gecastreerd zijn hebben zijn de zilverrug (vader)aangevallen met alle gevolgen van dien. Hieruit blijkt dus dat gecastreerde pubers niet bij een familiegroep kunnen blijven.
een jaar geleden