Is zwemmen, over een lange afstand, in water met een temperatuur van 37 graden gevaarlijk?

Ik heb eens gehoord dat dat zo is! En zo ja, waarom dan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K

Het beste antwoord

Het veschil tussen lichaamstemperatuur en water is vrijwel nihil, de thermische koppeling is echter zeer goed.
Je lichaam kan dus bij hevige inspanning alleen zijn warmte kwijt door de lichaamstemperatuur op te laten lopen.
In feit is het dus voor hevige en langdurige inspanning net aan de warme kant, vooral je hersenen waarderen een wat lagere temperatuur maar steeds je hoofd onder water houden tijdens krachtinspaningen is nogal onhandig.
Vlak boven water is het wellicht ook 37 graden, je hoofd zal dus ook door temperatuurverschil koeling moeten creeren en zweten gaat met een luchtvochtigheid van 100% 37 graden ook slecht.
Dus voor recreatieve oefeningen en revalidatie is water van 37 graden gunstig maar voor (duur)inspanning niet , je dwingt je lichaam tot koortstemperaturen en dat kan de bedoeling niet zijn.
Olympische baden hebben dus een veel lagere watertemperatuur. Dit houdt het lichaam van de sporters op ongeveer 36.5-37 graden en is zelf een tiental graden kouder! Ga er maar van uit dat dit heel goed uitgezocht is!!

Toegevoegd na 4 minuten:
Mannen met een kinderwens moeten ook niet in dergelijk warm water komen, als dat geen nut dient, de zaadballen zitten buiten het lichaam om die paar graden koelere omgeving.
Ook na koorts is een man gedurende enige tijd minder vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ligt er aan hor snel je zwemt en/of hoe druk je je maakt, maar in principe is het gevaarlijk ja. Als jij je inspant ga je calorieën verbranden. In water van 37 graden koelt je lichaam niet of onvoldoende af, waardoor je oververhit raakt.

Toegevoegd na 40 seconden:
hor moet hoe zijn.
jc54
10 jaar geleden
Volgens mij koel je in een bad van 37 graden heel goed af. Beter zelfs dan aan de lucht. Water neemt de warmte heel snel op.
Er zijn zelf therapieën waarbij je een tijd in een bad van 37 graden vertoeft.
Om het oer in de baarmoedergevoel opnieuw te ervaren.
Reddie