Hallo Erorisi,

Ik kan geen experiment/theorie vinden die jou vraag kan beantwoorden.
Echter heb ik wel gevonden dat honden gezichten kunnen herkennen.

''Wanneer hondenbezitters hun gelaat bedekken, hebben hun huisdieren veel moeite om hen te herkennen. Honden lijken zich bij interacties met mensen dan ook vooral op gezichten te focussen.

Dat schrijven onderzoekers van de Universiteit van Padua in het wetenschappelijk tijdschrift Animal Behaviour.

De bevindingen zijn opmerkelijk. Wilde honden herkennen hun soortgenoten en andere dieren voornamelijk aan lichaamstaal en lichaamsgeur. Maar volgens de Italiaanse hoofdonderzoeker Paolo Mongillo hebben gedomesticeerde honden het vermogen ontwikkeld om gezichten van mensen in kaart te brengen.

“Dit is zeer waarschijnlijk een bijproduct van duizenden jaren van domesticatie”, verklaart hij op BBC News.

Experimenten

De wetenschappers kwamen tot hun conclusies doormiddel van twee experimenten. Eerst leidden ze tientallen honden om de beurt naar een lege ruimte met twee deuren. Daar werden de dieren geconfronteerd met hun baasje en een onbekende man of vrouw.

De hondenbezitter en de onbekende persoon liepen een paar rondjes in de kamer om vervolgens via verschillende deuren te verdwijnen. Bijna alle honden staarden tijdens het experiment vooral naar hun baasje en niet naar de andere man of vrouw. Na afloop liepen de dieren ook vrijwel meteen naar de deur waardoor hun eigenaar was verdwenen.

Masker

De wetenschappers herhaalden dit experiment enige tijd later. Maar deze keer bedekten alle proefpersonen hun gezicht met een masker. Opvallend genoeg raakten de honden toen in de war. Ze volgden relatief vaak de onbekende persoon, in plaats van hun baasje. Dit suggereert dat de honden hun eigenaren vooral herkennen aan het gezicht.

Het vermogen van honden om hun baasje te herkennen, lijkt overigens te verslechteren op hoge leeftijd. Dieren die zeven jaar of ouder waren, presteerden minder goed tijdens het onderzoek.''

Echter weet ik niet of dit werkt met foto's, zou wel een mooi onderzoek zijn!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Voor zover ik weet kan een hond zijn/haar baas niet op een foto herkennen.

Als je een foto aan de hond zou laten zien zal de hond er misschien wel naar kijken en op af lopen,maar dit doet hij alleen maar om eraan te snuffelen want wie weet heb je wel iets lekkers in je hand.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Haha idd ja "want wie weet heb je wel iets lekkers in je hand."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jahaha,het is neus,ogen en oren bij de hond en als het goed is ook in die volgorde.
Ik weet van de hond van mijn ouders dat hij wel andere honden op TV herkende als zijnde honden.

Zodra er een hond op TV was, ook als die niet blafte, ging hij voor de TV zitten en kijken, als de hond dan weg was, ging hij ook weg.