Welke vlindersoort heb ik gefotografeerd?

Ik kwam op mijn werk vandaag de volgende vlinder tegen. Welke soort is het?

P.s. het zou fijn zijn als het nu werkt want het is enorm frustrerend zowel voor mij als moderators

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh wauw..! Geen idee, maar ik vind hem prachtig. Ik hoop dat je het juiste antwoord krijgt :)

Het beste antwoord

Dat lijkt mij de tijgermot.

Toegevoegd na 9 minuten:
Volgens bioloog Freek Vonk wordt deze vlindersoort in Nederland Grote Beervlinder genoemd:

"Tijgermot

18-06-2013 Hoewel tijgermotten nogal wat natuurlijke vijanden hebben, zoals vogels en vleermuizen, zijn ze niet voor één gat te vangen…

Tijgermotten komen voor in Noord-Amerika, Azië en Europa. In Nederland kennen we ze als grote beervlinders. Als ze rustig op een boom of plant zitten stoppen ze hun oranjerode achtervleugels altijd weg onder hun donkerbruine voorvleugels - zo vallen ze minder op. Bij een bedreiging zullen ze echter snel hun voorvleugels uitslaan en de felgekleurde achtervleugels laten zien. De meeste vogels schrikken en haken direct af als ze de oranjerode vleugeltjes zien. De meeste vleermuizen zijn echter kleurenblind, dus bij hen werkt deze tactiek niet. Vleermuizen jagen met geluid. Ze produceren ultrasone geluidjes en luisteren vervolgens nauwkeurig naar hoe deze geluidjes terugkaatsen. Deze biologische sonar heet echolocatie.

Laatste wapen
De meeste motten hebben een harig lijf en daardoor kaatst het ultrasone vleermuizengeluid minder makkelijk terug; een deel van het geluid wordt geabsorbeerd door de haartjes. Zo worden de motten minder snel opgemerkt. De meeste motten hebben ook speciale oortjes waarmee ze de ultrasone geluiden van de vleermuizen kunnen horen. Hierdoor kunnen ze op tijd ontsnappen, door zich bijvoorbeeld te laten vallen als een baksteen. Maar dat is niet alles. Als een vleermuis te dichtbij is heeft de tijgermot een laatste uniek verdedigingswapen paraat. Met speciale orgaantjes bij zijn achterpoten gaat hij dan zelf geluidjes produceren. Hiermee ‘verstoort’ hij de biologische sonar van de vleermuis, waardoor die de afstand tot de mot niet meer goed kan inschatten. De aanvaller grijpt zo bijna altijd mis. Hoe briljant!"

http://www.troskompas.nl/artikelen/rubrieken/freek-vonk/bericht/browse/1/?tx_ttnews%5BbackPid%5D=5658&tx_ttnews%5Btt_news%5D=7209&cHash=07bdd8c1e4e6085a2ffe0cbfc0d5c2bd
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Dat je dat weet zeg.. leuk! @Ronnieeee:
Even googlen op tijgermot - het is 'm! :)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dankjewel Antoni :)
Amadea
10 jaar geleden
Hij wordt ook wel grote beer(vlinder) genoemd, vanwege het uiterlijk van de rups van deze vlinder.
Antoni
10 jaar geleden
Natha2011, niet verder vertellen, maar ik wist het eerst ook nog niet. Ik heb gegoogled met de kleuren van de vleugels en de woorden "vinder" en "vleugels" tot ik een plaatje vond van een vlinder die er op leek...
Antoni
10 jaar geleden
Amadea, je hebt gelijk! Met de term "grote beervlinder" vind je met Google Afbeeldingen ook veel meer plaatjes van deze vlindersoort dan met de term "tijgermot".
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En ik maar zoeken met de vlinderzoeker van vlindernet.nl XD
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt,als je de foto opslaat en deze invult bij google afbeeldingen,krijg je de vlinders te zien die er op lijken.
Antoni
10 jaar geleden
Dat lukte bij mij niet, Maria16. Ik probeerde dat met een deel van de foto -de vlinder alleen-, maar dat leverde niets op.
Amadea
10 jaar geleden
Nee, dat lukte mij ook niet. Google kan alleen afbeeldingen qua kleur met elkaar vergelijken. Zo'n vlinder krijg je alleen gevonden met een egaal lichte achtergrond. Door de andere kleuren die erbij staan kwam ie met nota bene twee foto's van jonge poesjes....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jammer want het wil weleens lukken.

Andere antwoorden (1)

volgens mij is dat een spaanse vlag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Die heeft geen bruin bontje om de hals, maar is daar zwart-wit gestreept.