Hoe komt het dat border collies zo intelligent zijn?

Border collies horen tot een van de intelligentste hondenrassen. Hoe is het zo gekomen dat ze intelligenter zijn dan de rest?

Toegevoegd na 19 minuten:
Dit is trouwens een vervolgvraag op http://www.goeievraag.nl/vraag/hondenras-intelligentst.44224

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga vooral eens kijken als Borders aan het werk zijn : woorden schieten bijna te kort voor de veelzijdigheid van hun vermogens - niet de minste de 'staar' waarmee hij de bij elkaar gedreven dieren bijna hypnotiseert. En dit drijf-instinct is aangeboren : ik heb 7 weken(!) oude pups kippen op een kluitje zien drijven (tot ongenoegen van de kippen, trouwens...)

Het beste antwoord

Bordercollies zijn van nature heel goede veehoeders (die worden opgeleid tot veedrijvers) en dus werkhonden. Men ziet ze meestal bij schaapkuddes lopen. Als ze met kuddes werken, kunnen ze wel 100 km per dag lopen. Ze zijn dan onvermoeibaar. De afstand die ze lopen tijdens het drijven is heel wat anders dan het lopen naast een fiets. Ten eerste is het schapendrijven "werken" voor hen, zowel mentaal als fysisch. Ze moeten immers constant de schapen in het oog houden zodat er geen afdwalen en tergelijkertijd op aangeleerde commando's reageren van de herder. Er worden wel regelmatig rustpauzes ingelast zodat zowel herder, honden als schapen wat kunnen rusten.

Toegevoegd na 50 seconden:
Bordercollies zijn erg wendbaar en kunnen al rennend bijna in één keer 180 graden draaien en terugrennen. Ze hebben veel beweging en werk nodig, maar met veel aandacht buitenshuis is het een fantastische hond. Degene die zo'n hond aanschaft, moet hem de ruimte geven en veel tijd aan hem besteden om hem te trainen en te laten werken. Dan is hij in zijn element.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zijn werkhonden. Veelal ook ingezet om echt te werken. En dat houdt de hersenen aan de gang. In tegenstelling tot veel andere rassen die een uiterst prikkelarm bestaan leiden op de bank.

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=B0sO1wdBhMY&feature=related
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus als ik een 'domme' hond laat werken wordt die vanzelf intelligent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wordt er in elk geval niet minder intelligent van. Uitdaging helpt.
Overigens vroeg je naar het ras. En dat heeft voordeel (gehad) van het feit dat ze voortdurend zijn uitgedaagd.
Hoe slim honden worden gevonden heeft voor een groot deel te maken met hoe je er tegenaan kijkt.
Herdersachtigen zijn op een andere manier slim dan jachthonden en nog weer anders dan gezelschapshonden.
Honden die goed zijn af te richten en goed op mensen reageren worden daarom door ons eerder als slim ervaren (teckels en poedels horen daar ook bij).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij is snel van begrip. Bij gebrek aan werk of leiding zoekt hij voor zichzelf werk door andere dieren, zoals een troep ganzen, of zelfs een groepje wandelende mensen bij elkaar te drijven.