Waarom is de ene kwal paars/blauw en de andere kwal gewoon doorzichtig?

De wind staat anders dan normaal en daarom spoelen er veel kwallen aan op het strand. Toen het eb was viel het me op dat sommige kwallen paars/blauw zijn en andere kwallen gewoon doorzichtig. Hoe kan dat, was is het verschil?

(Sorry weet niet in welke categorie de vraag moet)!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
3.4K
Amadea
10 jaar geleden
Is dit niet net zo'n soort vraag als waarom sommige mensen een lichte huid hebben, en andere een donkere? Er zijn nou eenmaal verschillende soorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan. Ik dacht dat het misschien aan het geslacht lag. Als kwallen dat hebben.

Antwoorden (1)

omdat er verschillende soorten kwallen zijn, net zoals alle katten niet rood zijn.

Langs de Nederlandse kust leven vijf soorten kwallen: oorkwal, blauwe haarkwal, rode haarkwal, kompaskwal en zeepaddenstoel. Ondanks hun naam zijn ribkwallen geen echte kwallen, maar een aparte diergroep. Soms vind je op het strand een bezaantje, een holtedier dat op een kwal lijkt maar het niet is.