Heeft niet ieder mens dezelfde spieren?

Ik hoorde laatst van iemand dat hij in een anatomieatlas had gezien dat bij sommige mensen spieren ontbreken, ergens anders aanhechten of dat 2 spieren 1 spier zijn geworden. Klopt dat en waar kan ik info daarover vinden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Antoni
10 jaar geleden
Interessante vraag! Ik kan me alleen voorstellen dat een vrouw(enlichaam) andere spieren heeft dan een man(nenlichaam). Ik ben erg benieuwd naar het antwoord!

Het beste antwoord

Inderdaad, er zijn erg veel spiertjes die bij de ene mens wel en de ander niet voorkomen. Ook de inwendige organen verschillen erg sterk in uiterlijk tussen verschillende personen, volgens anatomen nog een stuk meer dan de buitenkant.
Er zijn denk ik tientallen van dat soort kleine spiertjes rond in het aangezicht, de hand, schaamstreek die niet bij alle individuen aanwezig zijn. (voorbeeld van natuurlijke variatie).
De spieren die essentieel zijn voor het tonen van de basisemoties zijn wel universeel tussen mensen (grote selectiedruk), maar de niet essentiele spieren zijn zelfs vaak asymmetrisch tussen links en rechts. Bij niet essentiele spieren is er een grote variatie, waarschijnlijk nog een erfenis van de spieren die we nodig hadden toen we nog in bomen klommen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Naast de mogelijkheid dat je met een afwijking word geboren, heeft iedereen dezelfde spieren. Net zoals dat er mensen worden geboren met bijvoorbeeld een vinger te veel of te weinig, is het ook mogelijk dat er spieren vergroeid (samen 1 geworden) raken. Maar dit is dan 'een foutje'. Het is niet zo dat er bij wijze van spreken verschillende modellen mensen zijn met verschillende spieren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Hoe zat het dan ook weer met die "extra" "zwevende" rib? Die hebben sommige mensen toch wel?