Zitten de hersenen van een Buldogmier ook zijn achterste?

Ik las ergens een verhaal over een experiment waarbij een buldogmier door midden werd gesneden, waarna er een strijd tussen het voor en achterstuk ontstond. De kop valt de staart aan met zijn tanden, en deze staart verweert zich door de kop te steken. Het gevecht duurt zo'n half uur, waarna het over en uit is. Maar een kip zonder kop loopt chaotisch, hoe kan een mier zonder kop toch nog gericht werken?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (2)

de hersenen van de buldogmier zitten gewoon in zijn hoofd en dus niet in zijn achterste. het door jou omschreven experiment ken ik niet. kom ik ook niet tegen op internet. klinkt als een broodje aap verhaal.
10 jaar geleden
niet, ik denk dat het een echt broodje aap verhaal is omdat je zonder hersenen je benen niet kan bewegen (omdat je hersenen kleine prikkeltjes door geven aan je been, die daar beer op reageert).
Dus het achterlijf krijgt geen prikkels meer en doet niet meer.

wat misschien wel kan is dat het achterlijf een soort van stuptrekking krijgt
maar het is wel vreemd dat het een half uur duurt (bij mijn kat duurde het 1 of 2 minuten en daarna was het dier morsdood, maar de kat is niet door de midden gesneden maar overleden aan ouderdom)

conclusie :
het heeft niets met de hersens te maken.
(het kan iets te maken hebben met als een dier dood gaat het dan stuptrekkingen krijgt maar dat het zich dan verdedigt vind ik vreemd )

maar het lijkt nep verhaal.