Hoeveel milliliter bloed stroomt per minuut vanuit de linkerkamer direct in de aorta bij een ongeboren baby met een gewicht van 3 kilogram??

In de tabel is de doorstroomsnelheid gegeven van het bloed in enkele delen van de bloedsomloop van een foetus.

doorstroomsnelheid bloed in
mL min-1 kg-1 lichaamsgewicht
bovenste holle ader 78
onderste holle ader 182
rechterkamer 169
longaders (samen) 13

Ik heb BINAS (5e druk) tabel 84B erbij gepakt die de foetale bloedsomloop weergeeft. Hieruit wordt voor mij duidelijk dat bloed uit de onderste holle ader via foramen ovale en l.boezem de l.kamer binnenstroomt en dat bloed vanuit de longaders via de l. boezem ook de l.kamer in stroomt. Dus het bloed vanuit deze twee vaten wordt via l.kamer direct in de aorta gepompt.

Bloed vanuit bovenste holle ader stroomt in de r.boezem gedeeltelijk tegen het bloed uit de o. holle ader in, wat waarschijnlijk effect zal hebben op de doorstroomsnelheid in foramen ovale en daaropvolgend l.boezem en l.kamer.

Mijn berekening: 3 * (182-78) + 3 * 13 = 351 ml./min.

Het goede antwoord volgens een correctiemodel moet zijn 312 ml./min.

Hoe komen ze bij dit antwoord (Doe ik 3 * (182-78) = 312 heb ik wel het juiste antwoord, maar dan kan ik niet begrijpen waarom het bloed vanuit de longaders niet meegerekend wordt. Dit terwijl uit Binas tabel duidelijk blijkt dat dit bloed ook via l.kamer direct de aorta wordt ingepompt).

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.9K
Reddie
10 jaar geleden
Er is nog wel meer onduidelijk.
De rechterkamer pompt "169" naar de longen, maar er komt maar "13" terug. Waar blijft de rest?
Bovendien hebben de longen een dubbele circulatie.
De ene is de kleine bloedsomloop om het bloed te oxygeneren. .
De andere is voor het voeden van de longen zelf, en loopt via de vene Azychos terug naar de bovenste holle ader.
De gegevens lijken me dus niet volledig.
En is het toevallig dat 169 + 13 = 182 ?

Antwoorden (1)

Het bloed komt via de onderste en bovenste holle ader in de rechterboezem (182+78). Een deel hiervan gaat naar de rechterkamer (169) en door naar de longslagader. Het andere deel ( (182+78)-169 = 91) gaat door het foramen ovale naar de linkerboezem (oranje pijl in afbeelding). Een groot deel van het bloed dat door de longslagader ging gaat vervolgens direct naar de aorta via de ductus arteriosus Botalli (blauwe pijl). Dit is om de nog niet uitgeklapte longen te sparen (zie wiki). De rest (13) komt via de longader in de linkerboezem en gaat door naar de linkerkamer. Dus er gaat (91 + 13) = 104 vanuit de linkerkamer naar de aorta. Omdat de foetus 3kg weegt wordt het:
104 * 3 = 312 ml/min.

Het feit dat de foetus ook via de moeder gevoed wordt, is hier verder niet van belang.

NB. In de afbeelding is het hart van voren getekend dus staat de linkerkant van het hart rechts afgebeeld en vice versa.