hoe identiek zijn onze vingerafdrukken ?

met maar een X aantal mogelijkheden, en op dit moment geschat meer dan 7 biljoen mensen op aarde. plus de biljoenen mensen die in de afgelopen +/- 200.000 jaar de aarde al hebben bewandeld lijkt het haast onwaarschijnlijk dat er niet ergens 2 personen met de zelfde afdruk te zijn geweest

Toegevoegd na 5 uur:
7 Biljoen, moet wezen 7 miljard.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn niet zo'n 7 biljoen mensen op aarde, maar zo'n 7 miljard. Een biljoen is trouwens 1000 miljard.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
.. Klopt, my bad. Te snelgeschreven.

Antwoorden (1)

Tegenwoordig is het algemeen bekend dat iedere vingerafdruk persoonlijk en uniek is. Het is gemakkelijk gedacht dat dit vroeger anders was. Dat klopt niet helemaal. Mensen zijn vingerafdrukken al heel vroeg in de geschiedenis op beperkte schaal gaan gebruiken als handtekening. Vanaf de 17de eeuw groeit de kennis dan langzaam uit tot een eigen tak van wetenschap: de dactyloscopie. Deze is vooral van belang bij forensisch onderzoek, als middel om mensen mee te identificeren.
De gebogen lijnen op de toppen van je vingers vormen een voor iedere vinger uniek patroon. Zelfs bij eeneïge tweeling zijn geen overeenkomstige patronen te vinden. De kans op twee identieke vingerafdrukken is mogelijk niet helemaal nul, maar tot dusverre zijn ze nog nooit gevonden.
fremar