Hoe halen ze de cafeïne uit de koffie?

Ik heb net weer een decaf koffie gedronken. Toen vroeg ik me af: hoe halen ze de cafeïne uit de koffie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Decafeïneren
Cafeïne wordt uit de groene (ruwe) koffieboon gehaald, dus voordat de koffie gebrand wordt. Daarbij is het belangrijk dat alleen de cafeïne verwijderd wordt en de andere smaakbepalende stoffen in de koffieboon blijven. Er zijn verschillende methoden om de cafeïne uit de koffie te halen. In alle gevallen wordt een stof gebruikt die cafeïne aan zich bindt (extractiemiddel).

- Methyleenchloride
De cafeïne wordt uit de boon gespoeld met behulp van het synthetische oplosmiddel methyleen-chloryde. Het is de meest voorkomende methode en wordt sinds lang gebruikt. Simon Lévelt hanteert deze methode voor de conventionele (niet-biologische) koffie.

- Swiss-water-method
De bonen worden met water gespoeld tot nagenoeg alle cafeïne eruit is. Het water wordt vervolgens gefilterd door koolfilters. Door de erg wisselende kwaliteit, wordt deze methode niet door Simon Lévelt toegepast.

- CO2-methode (koolzuur)
De bonen worden in water gedompeld waardoor ze zwellen en de cafeïne mobiel wordt. Dan wordt er koolzuur door de bonen geperst, waar de cafeïne zicht aan bindt. Het koolzuur wordt vervolgens uit de koffie verwijderd middels drogen (verdamping) en neemt de cafeïne mee. Cafeïne en koolzuur worden daarna gescheiden zodat ze hergebruikt kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer uitgebreid

Andere antwoorden (3)

Het wordt eruitgewassen met behulp van dichloormethaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met kooldioxide

Zie wikipedia:

Cafeïnevrije koffie
Sommige mensen verkiezen cafeïnevrije koffie om gezondheidsredenen.

Cafeïne kan uit koffiebonen verwijderd worden door de toepassing van eigenschappen van kooldioxide bij een bepaalde temperatuur en druk (zie kritische punt). Bij de chemische methode wordt er stoom bij de koffie gebracht waardoor de koffie poreuzer wordt. Daarna wordt dichloormethaan of ethylacetaat langs de koffie geleid. De cafeïne gaat dan mee met het extractiemiddel. Vervolgens worden de koffiebonen gespoeld met water waardoor het chemische middel uit de koffie wordt gehaald. Tot slot worden de koffiebonen gedroogd. Uiteraard wordt geanalyseerd of al het extractiemiddel en de cafeïne uit de koffieboon is verdwenen. Strikt genomen moeten we hier spreken van cafeïne-arm koffie omdat het niet mogelijk om echt alle cafeïne uit de boon te halen. Er blijft altijd een (heel) kleine hoeveelheid achter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn verschillende methoden die bijna allemaal worden uitgevoerd vóór het roosteren van de bonen. Wat vaak gebeurt, is dat de koffiebonen in water met koolzuur worden geweekt. De koolzuurbubbels absorberen de cafeïne, maar helaas ook smaakelementen, Het water wordt daarom door een koolstoffilter gehaald. Dat haalt de cafeïne eruit, terwijl de smaakelementen bewaard blijven. Daarna wordt het water verdampt en gaan de smaakelelmenten weer naar de gedroogde bonen. Er is echter een minder omslachtige methode in opkomst. Hierbij wordt de koffieboon geweekt in een mengsel van water en ethylacetaat, een stof die wordt gewonnen uit fruit. Het acetaat neemt cafeïne op, maar niet de smaakelementen. Door verhitting verdampt het acetaat met de cafeïne.
Bronnen: