zijn vissen nachtdieren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier in het zoete water eigenlijk niet. Palingen worden actief als het goed donker wordt, maar vaak gaan ze alweer snel rusten als ze genoeg gegeten hebben.

Het beste antwoord

Hier in het zoete water eigenlijk niet. Palingen worden actief als het goed donker wordt, maar vaak gaan ze alweer snel rusten als ze genoeg gegeten hebben. Ook brasems en possen gaan voedsel zoeken op ondiepe stranden bij invallende duisternis. Er zijn dus wel vissen die profiteren van de bescherming van de nacht, maar al de genoemde soorten zoeken ook overdag voedsel in diepere gedeeltes.
Het gedrag van watervlooien is ook wel interessant. Deze diertjes verlaten de beschutting van waterplanten of diepte en gaan zich door het water verspreiden wanneer de vissen ze niet meer kunnen zien om algen uit de voedselrijke lagen te filteren. Met een zaklantaarn zie je dus plotseling allerlei diertjes in het water dat overdag nog volkomen helder was. Voor hengelaars zijn de avond en ochtend daarom interessant, omdat vissen op die overgangen van donker naar licht de beste kans maken om wat voedsel te bemachtigen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Er bestaan vissen die nachtdieren zijn, maar lang niet alle vissen zijn dat. Welke bijvoorbeeld wel: paling, zwaardvis, wimpelaal.
Amadea
10 jaar geleden
De meeste vissen niet. Anders zou je ze niet overdag aan de haak kunnen slaan.
Reddie