Welke naam draagt deze spin?

Dit is toch extreem schattig? Wat is dit voor spin?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2K

Antwoorden (2)

Dat is een Sitticus fasciger, een springspinsoort.

Toegevoegd na 24 minuten:
Springspinnen zijn vrolijk gekleurd en actief. Hoe zuidelijker ze leven hoe bonter de kleuren. Als hun aandacht getrokken is volgen ze je met hun grote ogen. Het zijn kleine vriendelijke beestjes die er dol op zijn om op je vinger of camera te springen.
Van de meer dan 4000 bekende soorten leven er ongeveer 75 in Europa. Ze leven voornamelijk op planten, liefst in de warme zon. Hun opmerkelijke grote twee ogen en hun springcapaciteiten maken de spin eenvoudig herkenbaar.
Amadea
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Je was precies 50 seconden sneller dan ik...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze zien er wel leuk uit, maar 'vriendelijk' lijkt mij typisch een gevalletje van projectie. Maar toegegeven: cute!
Dit is de Sitticus Fasciger, een soort springspin. Springspinnen zijn spinnen die geen web weven, maar die hun prooi ofwel besluipen ofwel wachten tot een prooi voorbijkomt, en die vervolgens de prooi bespringen.

Familieleden van deze spin komen ook in mijn tuin voor, en soms in mijn huis. Het zijn inderdaad erg goede springers.

Toegevoegd na 3 minuten:

Bij nader inzien kan het ook een andere ondersoort van de Sitticus zijn. Zie bijvoorbeeld de Sitticus Floricola, die lijkt er ook heel veel op:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Flickr_-_Lukjonis_-_Jumping_spider_-_Sitticus_floricola_%28set_of_pictures%29.jpg

Uit jouw plaatje is wel op te maken dat het om een lid van de Sitticus-familie moet gaan, maar welke ondersoort het hier betreft.

Toegevoegd na 6 minuten:

Deze is ook een schatje:

http://salticus.zoology.ubc.ca/salticid/diagnost/sitticus/dis-kbph.jpg

Toegevoegd na 14 minuten:

Op onderstaand plaatje de Sitticus Floricola.

Cryofiel