waarom eet een kat haar kitten gedeeltelijk op ?

een "vreemde" kat is in mijn tuin bevallen van 6 kittens; ze lag er bovenop en zo zijn er 3 gestorven; daarna nog 2 door verstikking overleden en het laatste kitten heeft ze opgegeten, juist de kop was nog over. De kattin is ongeveer 8 maanden oud. Zou ze te jong zijn en handelen uit domheid of is het pure wreedheid ?

Toegevoegd na 58 minuten:
ik heb "dieren onder dak" verwittigd in Deinze; deze hebben de poes en de drie resterende levende jongen komen ophalen; bij hen zijn de eerste 2 gestikt en de andere dag was het derde poesje opgegeten. Een paar dagen later gingen ze de poes laten steriliseren en een goede thuis voor haar zoeken. Ik heb zelf een hond en een poes, dus meer huisdieren kunnen niet.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
15.8K

Antwoorden (2)

Arme poes. Het beestje is zelf nog niet volwassen en het kan dan gebeuren dat ze niet weet wat te doen.
Wreedheid is geen eigenschap van dieren, en dom zou ik het ook niet willen noemen.
De poes was simpelweg nog niet klaar om een nestje tot een goed einde te brengen.

Toegevoegd na 5 minuten:
De poes eet een kitten wat gestorven is op, om zo het nest schoon te houden: vaak verplaatst ze het nest pas na enkele dagen.

ook een levend kitten wordt soms opgegeten, omdat het beestje wat mankeert, of omdat de moeder enorm gestresst is.
Dit laatste zal hier het geval zijn geweest.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je was me net voor!! :-) Trouwens, +
Dieren kunnen wel "dom" zijn (een neef van me heeft een buitengewoon lieve poes die 'verstandelijk gehandicapt' is, dat kan je zo zien), maar in principe kan een kat niet "wreed" zijn, althans volgens menselijke parameters.
Wreedheid betekent dat er bewust gekozen wordt voor een gedraging die onnodige pijn of schade aan een ander wezen toebrengt. Daar is een kat of een hond niet in staat toe. Wij, mensen, proberen altijd "humane" eigenschappen toe te schrijven aan dieren, maar dat is niet realistisch.

Even een paar voorbeelden: je kan vinden dat een vrouwelijke bidsprinkhaan die het mannetje levend opeet direct na het paren wreed is, maar wat ze doet is extra eiwitten opslaan en de kans van slagen van de eitjes die ze straks zal leggen vergroten.
Of neem een leeuw die de oude leider verslaat, en meteen alle welpen in de troep doodt. Dat vinden wij buitengewoon wreed, maar wat hij doet is zorgen dat de leeuwinnen snel hitsig worden, zodat hij snel kan paren en zijn eigen genen doorbrengen aan de volgende generatie.
Of neem een cheetah die zo'n lieve jonge gazelle verwondt, maar niet doodt, en deze naar hun kroost brengt zodat ze ermee kunnen "oefenen". Dat is geen wreedheid, dat is opvoeding.

Wat ik ermee wil zeggen, is dat dierlijk gedrag dat wij volgens onze eigen ethiek en moraal als "wreed" beschouwen, meestal een prima biologische verklaring heeft. Dieren hebben geen moraal, dus kan je ze niet beschuldigen van wreedheid.

In het geval dat je omschrijft denk ik dat dit gedrag kan te maken hebben met een onervaren moeder. Een poes is met 4-6 maanden geslachtsrijp, dus het kan prima zo zijn dat deze bevalling haar eerste keer was, en zij geen raad ermee wist. Met name het feit dat ze op de kittens is gaan zitten en deze verstikt zijn, is typisch van een onervaren moeder. Het doden en opeten van de laatste kitten heeft ze waarschijnlijk gedaan omdat de andere kittens al dood gingen en zij van slag was... en wellicht ook omdat ze honger had.
Onervarenheid kan ook heel makkelijk met domheid worden verward!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ken de beelden en het gedrag, en je hebt een prima punt, Viridiflavus, maar nu heb je het over dieren die dusdanig intelligent zijn dat ze bijna zouden op hun gedraf worden afgerekend. Of er echt sprake is van wreedheid...? Zulke gedragingen gaan vaak over het gezag hebben over een bepaald gebied tegenover een rivaliserende troep, of het jagen op kleinere apen om vlees te eten.
Maar ik ben het met je eens: hoe intelligenter het dier (bonobos, olifanten, oerang-oetans...) hoe dichter ze zitten bij een moraal verantwoord gedrag.
Laatst las ik dat de "mind theory" zou toegepast kunnen worden op bepaalde soorten apen, d.w.z. dat ze in staat zijn van zich verplaatsen in de andere, en dat is een eerste stap richting ethiek en moraal, omdat je besef wat het effect van je acties op de andere kunnen betekenen.
Een leuke discussie, zeker!!