Zien wij allemaal het zelfde?

ik ben zelf kleurenblind en weet ook hoe dit komt ( zie wel kleuren hoor haha.)maar vraag me af wat jij denkt,kan t zijn dat ik de kleur die jij, b.v. geel noemt zie als rood of groen of welke kleur dan ook? dat ik heel anders de wereld bekijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik mij ook al eens afgevraagd +1

Antwoorden (5)

Lees de onderstaande bron maar even.
Heel veel antwoorden...
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank u er staan wat goede antwoorden bij,vraag me dit al heel lang af
Naar mijn mening zien we niet allemaal hetzelfde. Sterker nog, naar mijn mening kan niemand weten wat een ander ziet. Zien is immers een beleving. Wat jij ziet is een vertaling van pulsen die jouw hersenen krijgen. Er zijn zelfs mensen die dingen zien die er niet zijn omdat hun hersenen hun voor de gek houden.

Dus ja, hoe ik groen beleef, zo zou jij rood kunnen beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen twee mensen zien hetzelfde, want wat je ziet wordt altijd beïnvloed door wat je eerder hebt meegemaakt.
Op onderstaande foto zal de een een armoedig gebeuren zien terwijl de ander er een florerende gemeenschap ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt, deze vraag heb ik mezelf ook vaak gesteld.

Ik denk inderdaad dat jij de wereld anders bekijkt dan de rest.
Kleuren hebben een bepaalde sfeer.
Dus als ik het groen van het gras zie krijg ik daar een bepaald gevoel bij.
Maar wanneer jij het rood (zeg maar wat) van het gras ziet dan krijg jij daar een heel ander gevoel bij.

Wat ook kan is dat jij de sfeer van alle kleuren anders voelt dan dat ik dat doe.
Voorbeeld:
Ik zie groen gras en ik krijg daar een blij gevoel van.
Ik zie een rode trui en ik krijg daar een boos gevoel van.
Jij ziet groen als rood en andersom.
Jij ziet het rode gras en krijgt daar een blij gevoel van.
Jij ziet een groene trui en krijgt daar een blij gevoel van.

Snap je wat ik bedoel?
Op die manier wordt het weer rechtgezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
we nemen allemaal verschillend waar, kleurenblindheid is een duidelijk voorbeeld hiervan, maar ook tunnelvisie, troebele lenzen etc.

wat jij bedoelt denk ik, dat ik een aap een plant noem, dus totaal ander wereldbeeld,

dit is het geval bij schizofrenie of angstfobische mensen

in feite kan niemand in andermans hersenpan kijken of door andermans ogen (m.u.v. paranormale mensen die dit wel beweren te kunnen)

het ligt dus vrij complex en deze vraag heb ik mezelf ook al vaker voorgelegd

door communicatie zijn we wel in staat ons beeld/wereldbeeld te delen, dus zullen we wel enigzins hetzelfde waarnemen