Hoelang duurt het totdat alle unieke mensen geboren zijn?

Ieder mens heeft een uniek DNA, toch heeft ook het DNA maar een eindig aantal mogelijkheden. Dus logischerwijs moeten op een gegeven moment alle DNA-mogelijkheden 'gebruikt' zijn en worden er dus alleen nog maar mensen geboren die DNA hebben dat iemand anders ook al had. Hoe veel miljarden/triljarden jaren duurt het tot dit moment aanbreekt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (4)

"DNA is de drager van erfelijke informatie, opgeslagen in de afzonderlijke genen, die bestaan uit gedeelten van het DNA. Eén gen bevat over het algemeen de instructies voor het synthetiseren van één bepaald eiwit. De eiwitten zijn uiteindelijk bepalend voor de biochemische activiteiten van de cel.

Het aantal genen kan per organisme verschillen. Planten hebben de meeste genen, rond de 50 duizend. De mens en zoogdieren als de muis en de rat hebben ongeveer 25 duizend genen, insecten en wormen tussen de 10 duizend en 20 duizend genen. Alle genen van een organisme worden samen het genoom genoemd.

Bij de celdeling (mitose) wordt het DNA in de oorspronkelijke cel gekopieerd, en elke dochtercel krijgt een kopie van het totale genoom. Bij meiose, een vorm van celdeling waarbij de geslachtscellen (gameten) ontstaan, krijgt elke dochtercel slechts de helft van de DNA in de moedercel. Omdat geslachtscellen wanneer ze versmelten ook hun DNA samenvoegen, heeft het nieuwe organisme dat hieruit ontstaat, weer de normale hoeveelheid DNA. De eigenschappen van het nieuwe organisme zijn op deze wijze van beide ouders afkomstig".

Door het steeds weer vermenigvuldigen van 2 verschillende wezens zal dus het DNA worden samengevoegd, tot een nieuwe. Dat maakt het volgens mij aardig oneindig. Bij forensisch onderzoek wordt op verschillende punten vergeleken. Hoe vollediger het DNA-profiel, des te kleiner de kans dat een ander persoon hier op aarde hetzelfde profiel vertoont.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Desoxyribonucleïnezuur#Aanpassing_van_DNA

http://www.vakkenweb.nl/vak/nlt/html/opdr_nlt_h4forenscs06dna.htm

http://zapruder.nl/portal/artikel/wat_betekent_een_100_dna_match_zapruder_goes_csi/

http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/esmeralda/DNA_identificatie.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je geeft een goede uitleg van hoe e.e.a. werkt en ook antwoord op de vraag (een beetje verstopt "Dat maakt het volgens mij aardig oneindig" maar het is het antwoord). Dus ik begrijp eerlijk gezegd de minnen niet.
WimNobel
10 jaar geleden
Ik begrijp die minnen wel (heb er zelf niet gegeven hoor). Het punt is dat een onvoorstelbaar groot getal nog steeds iets heel anders is dan oneindig. Om maar niet te spreken van "aardig oneindig". Het antwoord getuigt van een principiële misvatting van wat oneindig eigenlijk is. Een correct antwoord moet een aantal jaren geven, eventueel met een 10 met een belachelijk grote exponent. Ik wil wel proberen het uit te rekenen maar het is geen eenvoudige som en ik heb ander werk te doen. Misschien kom ik er nog op terug.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met de zin, "maakt het volgens mij aardig oneindig" kan gelezen worden als zijnde, oneindig. Ik bedoelde er eigenlijk mee, dat het dus oneindig is, behoorlijk, nogal, aanzienlijk. Ik weet dat dit contradictionaire is, maar het blijft oneindig. Tenminste, op die wijze interpreteerde ik de informatie die in op het internet vond. Dit is niet mijn eigen mening. Ik heb de door mij opgedane kennis gedeeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp de minnen ook niet, die geef je als er diverse redenen zijn voor het op niet correcte wijze beantwoorden van de vraag. (ongeacht of het antwoord het juiste antwoord is) Dus ik snap WimNobel even niet. Daar komt bij dat de minnen niet onderbouwd zijn, wat ik erg flauw vindt. Wees dan op zijn minst zo'n held om even toe te lichten wat er zo verkeerd is aan het antwoord. Dat het antwoord misschien niet geheel correct is, is geen reden om te minnen.
Dat gebeurt waarschijnlijk nooit, hoewel er in theorie natuurlijk altijd een kans bestaat dat er wél een 'genotype' (een genetisch 'recept') ontstaat dat al eerder is voorgekomen. Daarvoor hoef je niet te wachten tot alle andere mogelijkheden al een keer zijn langsgekomen. Alleen: de kans daarop is zó klein, dat je hem rustig mag verwaarlozen. Zelfs eeneiige tweelingen hebben kleine verschillen in hun dna, omdat er altijd wel ergens een mutatie optreedt. Dat geldt ook voor klonen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat gebeurt nooit om 2 redenen. Ten eerste is het aantal mogelijke combinaties dusdanig groot dat de kans dat er ooit twee dezelfde strengen zullen ontstaan verwaarloosbaar kleins is. Ten tweede zal het DNA veranderen onder evolutionaire druk. Het DNA wat wij nu hebben is niet meer dan een momentopname van onze erfelijke eigenschappen op dit moment. Dat betekent dat lang voordat we in de buurt zouden kunnen komen van de door jou gestelde vraag het DNA van de mens waarschijnlijk dusdanig verandert is dat een vergelijk niet meer mogelijk is.

Toegevoegd na 11 uur:
Teruglezend is mijn eerste reden niet helemaal duidelijk verwoord.

Uitgaande van de 25.000 genen uit een eerder antwoord is het aantal mogelijke (levensvatbare) combinaties al vele malen groter dan het aantal atomen in het universum (en dat wordt geschat op 10^87). Zelfs als iedere seconde een unieke mens geboren wordt dan is het universum uitgedoofd (of ondergegaan in de "Big Crack") voordat alle unieke mensen geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Goed antwoord. In feite zeg je ook dat 'mens' een begrip is dat verandert naarmate de tijd verstrijkt - althans, als ik jouw tekst goed interpreteer.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is correct. Maar daar hoeft het menselijk genoom niet perse voor te veranderen. Ik denk dat het begrip "mens" voor bijvoorbeeld de oude Grieken anders was dan nu. Maar evolutionair is er meer tijd nodig om een duidelijk verschil in het genoom te gaan zien.
WimNobel
10 jaar geleden
Het aantal combinaties wordt niet begrensd door het aantal deeltjes in het heelal. Dat geldt slechts voor het aantal combinaties op een zeker moment. En aangezien we niet weten of het heelal gaat instorten of eeuwig blijft uitdijen, moet het antwoord toch geformuleerd worden in termen van jaren (met een hele grote exponent van 10).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@WimNobel Ik leg niet de relatie van het aantal deeltjes naar het aantal mogelijke combinaties. Ik gebruikdat alleen als voorbeeld om een indruk van de omvang van het aantal te geven. Het einde van het universum is in die zin ook alleen bedoelt om een indruk van de enorme tijdspanne te geven.
Het aantal genen dat een mens heeft zegt niet zoveel, maar wel de variatie binnen die genen. Anyway er zijn een enorm aantal genen, die in tientallen variaties voor kunnen komen, die gecombineerd levert getallen in de orde van tien tot de twintigduizendste op. Dit getal is zo groot dat het als onmogelijk beschouwd mag worden. Zelfs als er maar 1000 genen zijn met een flinke variatie en resulterend in een waarneembaar verschil kom je toch al op 10 tot de 1000ste, een onvoorstelbaar groot getal.