Op welke plaatsen in het menselijk lichaam zit een kringspier?

De twee opvallendste kent iedereen wel (mond + kont) maar bijvoorbeeld je oog werkt ook met een kringspier. Zijn er nog meer kringspieren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
22.5K
AWM
14 jaar geleden
Er zitten zelfs twee in je kont...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft gelijk aan waarom ik deze vraag stel. Ik weet (bijna) niets van kringspieren. (;
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een leuke link met algemene fysiologische informatie over spieren.
http://www.edumedia-sciences.com/nl/n41-spieren-en-bewegingen

Het beste antwoord

Kringspieren zijn spieren die openingen kunnen sluiten of kleiner maken. Ze zitten op veel plaatsen in het lichaam.

Toegevoegd na 5 minuten:
- kringspieren rond de luchtpijp of bronchiën
- kringspier in het oog
- kringspier in de anus
- kringspier in de gehele wand van het darmkanaal
- kringspier onder de maag
- kringspieren in de slagaderen

Toegevoegd na 8 minuten:
In feite zijn er twee soorten spieren: lengtespieren en kringspieren.

Toegevoegd na 16 minuten:
(onderste plaatje geeft aan hoe de kringspier in de blaas werkt).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Eind van de maag zit de Kringspier. Maag is een tijdelijke opslagplaats voor je voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@babyfaced: dat kan ik als biologiedocent niet goedkeuren. De maag is geen tijdelijke opslagplaats van voedsel, dat is vetweefsel, zoals alle mannen met een bierbuikje kunnen beamen. De maag is zuur en zorgt ervoor dat eiwitten desintegreren (uit elkaar vallen), zodat ze makkelijk in kleiner stukjes kunnen worden "geknipt" door enzymen als peptidase en uiteindelijk als aminozuren kunnen worden opgenomen in het lichaam. Ik geef je geen min, want aan het eind van de maag zit een kringspier, dus dat is wel correct.
ik denk dat het moeilijk is met zekerheid te zeggen waar of hoeveel er zijn. overal waar er iets afgesloten moet worden zal er 1 zitten, maag, darm, keel, etc etc
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is het heel goed met zekerheid te zeggen, waar en hoeveel er zijn, alleen niet door jou (en door mij trouwens ook niet.)
Maar een arts zal ze wel kunnen benoemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar een arts is momenteel niet voorhanden, dus dan staat mijn antwoord als een huis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het wel eens dat je dit niet precies kan zeggen. De meeste spieren hebben geen naam, behalve dat het type een kringspier of lengtespier is. Ze kunnen enkele cellen dik zijn tot enkele cm's.
Sluitspier
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
(Doorverwezen vanaf Kringspier)
Ga naar: navigatie, zoeken
Een sluitspier of sfincter, ook wel kringspier is in de geneeskunde een rondlopende spier die een hol orgaan afsluit. Sommige sluitspieren kunnen bewust worden aangespannen, andere zijn onwillekeurig.

Lijst van sfincters:

cardia of maagmond tussen slokdarm en maag
maagportier, ook kortweg portier genoemd, tussen maag en twaalfvingerige darm of duodenum
anaalsfincter of aars tussen darm en buitenwereld (onder te verdelen in een onwillekeurige interne en een willekeurige externe sfincter)
blaassfincter
sfincter van Oddi bij de uitgang van de galwegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me één seconde voor. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, blaas was ik vergeten. Anders kan je je plas niet ophouden +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zo snel ben ik vandaag niet ; ))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
keb mijn dag niet ;-D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lol, morgen gaat vast alles weer beter! Als je je sfincters dan goed aanspant, kan er weinig misgaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus.... wat heb ik mis-gezegd?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja en las in de snelligheid oook nog ergens dat als je je oogspieren aanspant dat effect heeft op de kringspieren in je bekken.. Dus wie weet wat voor invloed dat weer heeft op mijn hersenen. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@qwyzux ik heb geen idee, ook niet waar je het over hebt @ dette, tja als je daarover twijfelt moet je misschien maar gewoon de boel laten lopen..... ik zou het zekere voor het onzekere nemen!