Hoe komt het dat zeeschuim soms iriserende bellen heeft?

Laatst was ik op het strand en zag ik dat het zeeschuim eruit zag als bellenblaas!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

De laagdikte van de bellen van het schuim hebben een dikte die ongeveer gelijk is aan een golflengte van het licht. Als je er vanaf een andere hoek op kijkt is die laagdikte wat anders.
Het houdt dan het licht vast van juist die golflengte (inwendige weerkaatsing en daardoor ontstaat het zeepbeleffect.
Naast olie zijn er ook zeepachtige stoffen die oa. saponine kunnen bevatten en ook deze vormen bellen met water.
In feite kun je aan de kleur en de kijkhoek de dikte van het water/zeep/olievlies bepalen.
Andere kleuren die niet in de breedte van het vlies passen worden doorgelaten en zie je dan niet.
Deze vorm van lichtfiltering is zo effectief dat interferentiefilters op dit principe gebaseerd zijn. Deze hebben hele steile filterflanken, ik gebruik ze om laserstralen van verschillende kleuren in elkaar te koppelen.
Daarom hebben zeepbellen ook zo een uitgesproken kleur, de bolling helpt mee om het vlies , zelfs als het overal even dik zou zijn, voor het oog een andere optische dikte heeft omdat je niet recht op het meeste oppervlak kijkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De "regenboogkleuren" die je soms in zeeschuim ziet, worden veroorzaakt door een dun laagje olie. Feitelijk hetzelfde effect dat je soms ziet in een plas water op straat.

Die olie kan van vervuiling zijn (gelekte motorolie, andere vervuiling). Echter, ook levende organismen kunnen voor olie in het water zorgen. Soms tijdens hun leven, soms na hun dood.

Hoe dan ook, of de olie nu afkomstig is van vervuiling, van levende organismen of van gestorven organismen, wat je ziet is lichtbreking in een dun laagje olie op het oppervlak van de bellen.

Toegevoegd na 4 minuten:

Hieronder een plaatje van zeeschuim waarin je die kleuren goed kunt zien. Het plaatje is afkomstig van Wikimedia Commons.

Onderstaande link legt het verschijnsel uit (met een kleine correctie: wat ik 'lichtbreking' noemde, is in werkelijkheid interferentie). Lees op de pagina van de link de tekst bij het plaatje dat rechtsboven op de pagina staat, en lees onder het kopje Licht de tekst bij Newtonringen.

Cryofiel