Waarom wordt je huid gevoeliger voor UV licht als je doxycycline (antibioticum) slikt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2K

Het beste antwoord

Deze stoffen ontleden onder invloed van zonlicht.
Deze ontledingsproducten zijn schadelijk voor je dus ook voor je huid.
Met alle tetracycline (ook oa. amoxicilline) moet je niet in de zon komen, het kan oa erytheem veroorzaken en het is als antibioticum na ontleding niet meer actief waar het voor bedoeld is.

Toegevoegd na 18 minuten:
het mes snijdt -in ongunstige zin- dus aan twee kanten, je hebt minder profijt van het antibioticum en je krijgt huidreacties.
Denk er om dat ook een t shirt veel zonlicht (uv) door laat.
Ik ben zo stom geweest om met doxy (ivm longontsteking, was aan de beterende hand, naar Thailand gegaan ivm weeshuis in de buurt van Chiang Mai.
Ondanks de laatste twee pillen werd ik zo bont als een kraai, terwijl ik ook de kleding had aangepast (het was hoogzomer, de zon stond pal boven me in het middaguur).

Het was best lastig om van de huidreactie af te komen, voorkomen is zeker aan te raden.
Mensen die tetracyclines gebruiken moeten NIET met UV licht hun tanden laten bleken want die worden geel en dat is haast onomkeerbaar.
Lach dus niet teveel tegen de zon als je doxycycline slikt.

PS. in veel landen , vooral waar malaria heerst is doxycycline gewoon bij de drogist te koop (kost minder dan een Euro voor 10 stuks) maar houd in de gaten dat daar ook de zon zeer fel is.
Draag bv. ook een hoed of pet en vermijd de felste zonuren.
Pas dan ook op met zwemmen (zonnebrandcreme, watervast factor 30 of hoger gebruiken en NIET zonnenbaden.

In de buurt van water is door weerkaatsing het UV gehalte in het zonlicht nog veel hoger dan op land, pas dus op met watersport.
Je moet zeker 3 dagen NA de laatste doxy wachten voordat je voorzichtig de zon wat meer opzoekt.

Dit antwoord is een combinatie van eigen ervaring en overleg met de behandelend arts, hij heeft me die restricties mee gegeven om -medisch gezien- op vakantie/studiereis te mogen.

Wel ben ik aldaar versneld genezen van de longontsteking, zonlicht is -mits goed toegepast- ook een bron van gezondheid.