Hoe oud word een kauw (vogel)?

Ik bedoel gemiddeld, in goeie prettige omstandigheden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
24.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
een jaar of 20 is zeker denkbaar. Bron: Duitse wiki
http://de.wikipedia.org/wiki/Dohle#Lebenserwartung.2C_Krankheiten_und_Mortalit.C3.A4tsursachen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat me raden...60 jaar?

Antwoorden (3)

Een kauw kan in de natuur tot 26 jaar oud worden, in gevangenschap kwijnen ze weg.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rieneke1
10 jaar geleden
In de natuur 26 jaar? Onder beschermde omstandigheden haalt de kauw dat niet eens, laat staan in de natuur.
Ook kwijnen ze niet snel weg mits er goed mee wordt omgegaan, hoewel het houden van een kauw tegennatuurlijk is, en tegen de wet, en zeker niet aangemoedigd moet worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In de vrije natuur KUNNEN ze tot 26 jaar worden, als u dat niet gelooft dan stelt u de WWF in twijfel (zie link) maar ik neem dat u het beter kan weten.
Dat ze wegkwijnen in gevangenschap kan u oa lezen op http://nl.wikipedia.org/wiki/Kauw_%28vogel%29 daar staat letterlijk
"Het zijn zeer energieke vogels en in een kooitje kwijnen ze weg."
Maar gezien u een min geeft zal u het wel beter weten.
U kan misschien die beide instanties eens attent maken op hun fouten !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb wel degelijk het WWF willen aangeven in de bron maar die is er een onduidelijke reden niet door gekomen,dat is wel een stuk betrouwbaarder dan Wikipedia.
http://www.wnf.nl/nl/bibliotheek/?act=dierenbieb.details&dierid=1442
Ik heb informatie gevonden: 60 jaar, 14 jaar en 20 à 25 jaar! Wie vertelt de waarheid?

Een kauw kan heel oud worden en dieren van 60 jaar zijn heel gewoon.
http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/52625-de-kauw-monogaam-voor-het-leven.html

De vogelbescherming beweert dat een kauw 14 jaar kan worden, maar "Het is best mogelijk dat een vogel nog ouder kan worden dan in deze lijst is aangegeven."
http://www.vogelbescherming.nl/service__vragen/vragen__antwoorden/q/fq_id/57

De "Kauw-deskundige" Achilles Cools vertelt dat een kauw 20-25 jaar kan worden.
http://vogelsrijnwoude.nl/Allerlei/index.php?BodyPage=/Allerlei/090122%20Kauw.htm

De kauw is een kraaiachtige en heeft een grijze zijhals met lichtgroen-grijze oogring.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De oudste tamme kauw was 29 jaar. Maar dat is een enorme uitzondering. Slechts 1% van de wilde kauwen is 13 jaar of ouder. De oudst bekende wilde kauw was 20 jaar.
Je kunt dus goed zeggen dat kauwen een jaar of 10 oud worden als alles goed gaat.

Toegevoegd na 4 uur:
Eigenlijk kun je aan het overleven van wilde kauwen weinig afleiden. Ik denk dat de intrinsieke leeftijd van een kauw ongeveer 25 jaar oud is met een maximum van 29 of 30 jaar, zoals mensen ongeveer 85 worden maar sommigen 100. Aangezien wilde kauwen elk jaar een verlies van 35% kennen zijn er maar zeer weinig kauwen die zoals het Zweedse exemplaar 20 jaar worden, puur door het jaarlijkse kansspel. (Haviken, slechtvalken, verkeer, parasieten, jacht). In gevangenschap moeten voedsel en verblijf trouwens wel optimaal zijn, vandaar dat de Londense Zoo zo hoog scoort.
Van de raaf is overigens wel bekend dat hij meer dan 60 jaar of ik dacht zelfs 70 jaar oud kan worden.