door welk dier word het hert gegeten?

door welke dieren wordt het hert eigenlijk gegeten

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
9.8K

Antwoorden (5)

De mens, coyotes, beren en wolven
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In Nederland heeft het edelhert geen natuurlijke vijanden, in andere landen zijn dat wolven en bruine beren. Andere bedreigingen zijn wegen, rasters en de jacht. Er vallen jaarlijks veel verkeerslachtoffers; van luchtballonnen raken edelherten in paniek (ze kunnen niet naar boven kijken) en ze vluchten voor struinende honden en lawaaimakende recreanten. Op de Veluwe wordt, omdat de edelherten binnen rasters leven, het aantal edelherten gereguleerd door de jacht."

Dus in Nederland wellicht alleen door mensen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het hert bestaat niet, maar ik neem maar aan dat je een edelhert bedoelt. Edelherten zijn nogal groot, zodat alleen wolven en beren inheemse dieren zijn die volwassen edelherten zouden kunnen aanvallen. Voor een beer zal het nooit het hoofdvoedsel zijn vanwege de snelheid van het hert, dus blijft hier in West Europa alleen de wolf over als predator. Wolven zullen trouwens ook eerder reeën als prooi kiezen vanwege de grootte en snelheid van een edelhert. Onvolwassen herten zouden nog ten prooi kunnen vallen aan de lynx en de kalfjes nog aan arenden, hoewel de zeearenden op de Oostvaardersplassen bij mijn weten nog nooit met een hertenkalf zijn gesignaleerd.
De grootste consument van hertenvlees en de belangrijkste predator is de mens.
De zoogdieren die het meest in herten waren gespecialiseerd waren zijn de tijger, die vroeger tot in Perzie voorkwam en de leeuw die van de Middellandse Zee tot in India voorkwam. Tegenwoordig is alleen de Siberische tijger nog over en enkele leeuwen in India. Helemaal in het oosten zijn er ook nog Amoerluipaarden die reeën en sika herten eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Door alle car en omnivoren. De carnivoren zullen, als ze groot genoeg er voor zijn, dat hert eerst zelf doden alvorens het op te eten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
naast alle antwoorden, wordt een belangrijke groep vergeten: aaseters! M.n. insecten en enkele vogels als kraaien, eksters zullen zich best tegoed willen doen aan een karkas...