Hoe kan het dat sommige mensen nachten kunnen doorhalen zonder problemen en andere na een nacht van minder dan 8 uur niet te genieten zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
2.6K

Het beste antwoord

Dat hangt van veel factoren af.
O.a. leeftijd. Als je jong bent, ben je sterker.
Conditie. Als je gezond en fit bent kunt je meer hebben.
Geestelijke gesteldheid: mensen met een depressie proberen vaak heel lang te slapen.
Bioritme: Of je nu een ochtend- of avondmens bent, je zult je moeten aanpassen aan de eisen van de maatschappij. Toen ik nog werkte ging ik ook veel te laat naar bed, maar moest er vroeg uit. Dan kan je met minder slaap toe.
Hersenactiviteit: Mensen als Churchill, Napoleon Bonaparte, Thomas Edison......
veel schrijvers ook, die mensen hebben zo veel aan hun hoofd dat hun systeem "zegt" dat ze aan een paar uur slaap genoeg hebben.
Wil en discipline: Jongens in de commando-opleiding worden zodanig uit hun slaap gehouden, dagenlang, dat ze op een gegeven moment gewoon staande slapen.

Waarmee ik wil zeggen: Als er iets belangrijk genoeg is om voor wakker te blijven,
dan blijf je wel wakker. Je kunt het ook trainen:
Carnavalsnachten, filmmarathons, mooie feesten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is denk ik maar net wat je gewend bent. Als je elke nacht een halfuur later gaat slapen zal je lichaam wennen aan het hebben van weinig slaap. Ook heb je tijdens je puberteit meer slaap nodig omdat je lichaam groeit, en dat kost veel energie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben het ermee eens dat wennen een factor is, mede is de reden zeer belangrijk, een perfecte reden houdt je langer wakker dan je zelf aankan, persoonlijk ben ik gewent aan veel slaap, toch kan ik een nacht doorhalen zonder problemen, mits ik de juiste reden heb, hoe belangrijk het is om wakker te blijven bepaal je in je onderbewustzijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is ook een beetje psychisch, je voelt dat je niet lang genoeg geslapen hebt en van dat gevoel wordt je chagrijnig. Als je een nacht gaat doorhalen weet je dat van tevoren, je stelt je daarop in en vaak doe je dat ook om een leuke reden. Verder weet je wanneer je wel weer kunt slapen en vaak doe je dat als je jong bent. De persoon die een nacht kan doorhalen zal niet de persoon zijn die chagrijnig is van een uurtje minder slaap. Andersom ook: de persoon die chagrijnig wordt wat een uurtje minder zal niet de persoon zijn die vrolijk een nachtje kan doorhalen.