mijn ei zinkt is die nu dood??

ik heb laatst een ganzen ei gevonden ik houd hem goed warm maar ik las op internet dat je hem in water kon leggen om te kijken of die bevrucht is... ik weet ook niet of dat nu waar is. ik hoop snel antwoord te krijgen ben namelijk erg bezorgt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
6.7K
anneliez
10 jaar geleden
met warm houden alleen ben je er niet. Het ei moet vaak gedraaid worden, en de vochtigheidsgraad van de omgeving is ook belangrijk. Dus ik ben bang dat je project gaat mislukken, of al mislukt is

Antwoorden (2)

tja ik denk dat een ei dat zinkt niet bevrucht is of nog te vroeg is ?
een bevrucht ei is lichter
je kan het misschien zien door een sterke (zak)lamp, er door hen te schijnen misschien zie je contouren ? bloedvaten ed ?
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De zaklamp is een goede tip, als het ei doorzichtig is of zwart, dan is het mis.
Een eierschaal is poreus omdat er zuurstof in het ei moet komen en koolzuur moet worden afgevoerd. Haar poreusheid brengt echter ook met zich mee dat er ook water
aan de schaal ontsnapt.
Daarom zinkt een in water gelegd ei en blijft een bebroed ei drijven. Dit is namelijk lichter geworden door het waterverlies. Dit waterverlies heeft ook tot gevolg dat
er een met lucht gevulde ruimte ontstaat. Als jouw ei dus gezonken is, betekent dit dat het ei nog niet bebroed was.
amc