keizerspinguïns zijn daarop gebouwd dik vel/vacht en een dikke vetlaag.
10 jaar geleden
Een mens zou bij de heersende temperaturen (tot -40°C) zonder kleding binnen enkele minuten sterven. Maar een pinguïn maakt zelfs een duik in het koude water (-1°C) niets uit. Een pinguïn heeft een lichaamstemperatuur van 39°C.

De pinguïn heeft een perfecte warmte isolatie die bestaat uit zijn verenkleed en de onderliggende vetlaag. Een dik veren kleed van 12 stuks per cm² bedekt zijn hele lichaam. De veren zijn ongeveer 3 cm lang en licht gebogen. Aan het begin bestaan ze voornamelijk uit dons. De veer uiteinden liggen dakpansgewijs over elkaar. Door constant onderhoud vormt zich een water ondoorlaatbaar laagje over de veren. De dons laag eronder is zo waterdicht en vormt een isolerende luchtlaag direct op de huid die de warmte vast houd. Op het land kan de pinguïn de isolerende werking nog verhogen door de veren wat op te zetten. Hierdoor word de donslaag groter.

Bij windstilte is de buitenkant van de pinguïn niet warmer dan de buiten temperatuur. Zo kan de sneeuw die bv. een broedende pinguïn bedekt niet smelten. Bij zeer lage temperaturen beweegt de pinguïn soms heftig om de bloedsomloop en daarmee de warmteproductie op gang te houden.
Zo gauw een pinguïn uit het water komt stort hij zich op de verzorging van zijn verenkleed. Veertje voor veertje wordt gepoetst en in de olie gezet. Deze olie beschermt de veren tegen uitdrogen en maakt ze waterdicht. Ook voorkomt het dat schimmels of algen zich aan de veren hechten. Zijn de pinguïns weken lang op zee of verzorgen zij zich niet goed kan dat tot ernstige vervuiling van de vacht leiden.
Schijnt de zon op hun zwarte jacquet dan spreiden ze de vleugels om het lichaamsvlak en daarmee de afkoeling te vergroten. Ook door klapperen met de vleugels proberen ze voor wat verkoeling te zorgen. Door zachtjes schudden van de donslaag wordt de temperatuur ook wat naar beneden gebracht. Ook via de voeten raken ze warmte kwijt. Is dit alles niet genoeg dan hijgen ze als hondjes.
Poten en vleugels worden maar van zeer weinig bloed voorzien als het erg koud is. Zij zijn dan slechts enkele graden boven nul.

De keizerspinguïn die op het ijs broed staat alleen met de hakken op het ijs om zo het contact zo klein mogelijk te houden. De aders en slagaders liggen dicht tegen elkaar aan. Zo kan het warme bloed uit het hart, het koude bloed uit de aders weer opwarmen. Zo heeft de pinguïn wel koude voeten maar zullen ze niet snel bevriezen. Onder zijn poten heeft de pinguïn ook nog een dikke laag eelt.