Zou je bij een maximale luchtvochtigheid kunnen overleven zonder te drinken?

Er vanuitgaande dat het niet erg warm is en je dus niet veel vocht verliest door transpireren. Kun je in zo'n geval (voldoende) vocht binnenkrijgen via de huid en longen? Is dit theoretisch mogelijk?

Toegevoegd na 1 dag:
Omdat er nogal wat discussie is bij de reacties over hoe warm het dan wel niet is en hoe hoog de luchtvochtigheid kan zijn bij een bepaalde temperatuur wil ik de vraag een beetje anders stellen. Ik vroeg mij dit af toen ik in Korea op een avond, volgend op een drukkende dag met hoge luchtvochtigheid maar niet extreme temperatuur van een graad of 25 het ook nog eens heel erg begon te misten.

ik zal de situatie dus nog maar eens duidelijk schetsen: ik sta in mijn blootje in die vochtige, mistige 22 graden (het was een beetje afgekoeld s'avonds) in Korea.
Vraag: krijg ik via huid en longen vocht binnen, en zou dit dus eventueel genoeg zijn om op te overleven?

Het antwoord op de laatste vraag lijkt dus 'nee' te zijn maar ik zoek nog iets meer uitleg.
Toch bedankt voor jullie antwoorden pelle, jumper en amc

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.2K

Het beste antwoord

Nee, want je moet zweten, dat kun je niet uitzetten en dan is iets wat niet kan.

Verder heb je per dag minstens 2 liter vocht nodig en aangezien je huid niet in staat is om veel meer op te nemen dan je met smeersels op je huid voor elkaar krijgt en waarvan dat niet dieper gaat dan de opperhuid is het antwoord: nee.

Toegevoegd na 1 dag:
Na je aanvulling: ik heb daar toch antwoord op gegeven, je huid is niet in staat om vocht van buitenaf je bloedbaan in te krijgen. Daar is het helemaal niet voor gemaakt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u! :)

Andere antwoorden (2)

Nee zoals Pelle zegt. Daarbij komt nog dat maximum luchtvochtigheid, altijd gepaard gaat met een hoge temperatuur. Hoe warmer de lucht hoe meer vocht dat hij kan opnemen. Daarom is het de vochtigheid bij vries zeer laag.
Door de hoge temperatuur gaat je nog meer zweten.
Dus in tegenstelling tot je vraag ga je er eerder aan dood.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat een maximale luchtvochtigheid altijd gepaard gaat met hoge temperatuur is niet helemaal waar... iedere temperatuur heeft zijn maximale luchtvochtigheid en hoe warmer het is hoe hoger die maximale luchtvochtigheid is, dat ben ik met je eens. Maar ik vroeg mij dit gisteravond af toen het zo vochtig was dat ik de overkant van de straat door de mist niet meer zag terwijl het een graad of 22 was. voor de duidelijkheid: ik woon in zuid korea Dank je voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mist kan ook voorkomen als het koud is.
Mist heeft niets met luchtvochtigheid te maken. Mist is damp, terwijl luchtvochtigheid, vocht is dat volledig is opgelost in de lucht, en daar heb je wel een hoge temperatuur voor nodig.
Mist kan je vergelijken met een wolk en een wolk kan zich ook bevinden in de koudere luchtlagen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Jumper, ik heb de hitte juist niet gebruikt in mijn antwoord omdat de vraagsteller dat deel buiten beschouwing wilde laten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan je niet, je kan niet zeggen dat je een omelet gaat maken maar je gaat de schaal van het ei niet beschadigen. Maximale vochtigheid wil ook zeggen warmte. De vraagsteller woont in zuid Korea, daarom zal hij wel weten wat warmte is.
Ik heb nog nooit een maximale vochtigheid geweten bij 5°
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is mist niet een teken dat er meer vocht in de lucht is dan dat deze maximaal kan bevatten, waardoor het dus niet oplost maar als damp blijft hangen? Mist kán niet alleen voorkomen bij koude luchttemperaturen, volgens mij komt het júist sneller voor bij koudere temperaturen doordat de lucht dan bijna geen vocht opneemt. Mist bij hogere temperaturen zie je dan ook niet zo veel, maar hier dus blijkbaar wel... ik was er zelf wel verbaasd over... wat dus naar mijn idee erop wijst dat met de 22 graden die we hadden de relatief maximale luchtvochtigheid was bereikt PLUS dat er nog meer, onopgelost water in de lucht hing. Maar goed... we dwalen af van de vraag.... :)
ik zal de situatie dus nog maar eens duidelijk schetsen: ik sta in mijn blootje in die vochtige, mistige 22 graden in korea (wat zullen de koreanen geschokt zijn, gelukkig zien ze me nauwelijks), krijg ik via huid en longen vocht binnen, en zou dit dus eventueel genoeg zijn om op te overleven? Dank jullie voor de info btw
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In deze warmte en vochtigheid moet je minsten 2l vocht binnen nemen, liefst nog meer. Dit kan je niet aan vullen via de huid of ademhaling. Zelfs niet als je 24 UUR in een zwembad zou staan.
Het water moet van binnen af via de maag zo naar buiten komen via transpiratie. Dit is een one way richting. Het is de bedoeling van de huid dat het lichaam van buitenaf beschermd tegen ziekteverwekkers en gevaarlijke stoffen. Wanneer het zou water opnemen zodanig dat we niet moeten drinken dan wil dat ook zeggen dat het andere gevaarlijke stoffen zou binnenlaten. Maar dat is niet het geval. Daarbij, wat reeds eerder vermeld is zal je ook transpireren. dit maakt de huid vettig waarop het water nog minder aan de huid geraakt, omdat het vet een film legt op de huid. Door het transpireren ga je ook veel , heel veel vocht verliezen, wat je zonder drinken niet kan aanvullen. Het is zowiezo al moeilijk om het nodige vocht via drinken binnen te krijgen. Probleem is dat je ook gaat transpireren wanneer je gedronken hebt, wat je mischien al ondervonden hebt, vooral wanneer je iets koud drinkt. Daarom is het beter dat je warme dranken drinkt omdat je daar minder van zweet.
Trek je kleren aan en gaat een lekker.... drinken en denk eens aan het slechte weer hier in Belgie en Nederland.;-}}}}}}}}}}}}}}}
Het menselijk lichaam bestaat voor zeker 75% uit water. Dit houd je alleen op peil door voldoende te drinken. Ook al bevind je je in de maximale luchtvochtigheid, je kan nooit voldoende vochtigheid inademen om jouw lichaam van voldoende water te voorzien. Je krijgt altijd uitdrogingsverschijnselen.
Een auto heeft ook benzine nodig ook al staat hij in een garage vol uitlaatgassen, misschien een rare vergelijking, maar zo moet je het zien.
amc