Dit zullen dazen zijn, dat noemt men ook steekvliegen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zo te zien bijna zeker de Haematopota pluvialis,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk nou eens heel goed naar het plaatje van jouw daas (of horzel, of paardenvlieg).... die worden juist gekenmerkt door de driehoek van de vleugels die de beestjes van de vragensteller helemaal niet hebben. Die zijn van voor naar achter 'slank'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pelle, ik had die reactie verwacht, daarom dat ik soortnaam ook meegegeven heb. Ik zal nog een aparte foto toevoegen want niet alle dazen hebben die typische driehoekige vleugels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja als je die reactie verwacht, geef dan meteen een goede link ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Had de moeite gedaan om de link te bekijken alvorens een min te geven want die link staat hier van het eerste moment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je die link opent (wat ik natuurlijk altijd doe) zie je als eerste een daas zoals ik die ken (en de rest van nederland) en dat is een driehoekje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Overigens vraag ik me toch af of het dezelfde is: de kop en de 'voelsprieten' kloppen toch niet met het beest van de vraagsteller: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Haematopota-pluvialis-06-VII-2007-04.jpg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die kop is bijna even breed als het lichaam, net als het dier links-onder. En die segmenten van het lichaam zijn ook typisch.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op deze site: http://www.nederlandsesoorten.nl/nsr/concept/0AHCSVWFRGNF zie ik dat ongeveer 5000 soorten vliegen en muggen voorkomen in Nederland.
Ik ben niet overtuigd dat het een daas is, maar weet zelf niet welke van de 5000 wel.
De oorspronkelijke foto maakt discussie mogelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies osihyg. Ik weet het ook niet maar het is niet zeker deze daas.