Waar blijven de spinnen in de winter ? En zijn er insekten om te vangen bij 2 graden boven nul ?

Ik zie één spin. Hij heeft een web gespannen voor een lamp bij 2 graden boven nul . Hij lijkt me een uitzondering, een spin met antivries in zijn aderen die een niet rondvliegend insekt probeert te vangen .
Maar waar zijn de andere spinnen ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.4K

Het beste antwoord

Als een spin een web maakt, dan is er wat te vangen.
En dat klopt ook wel, want er zijn nu wintermuggen, deze zie je vaak als het niet te veel waait en er een winterzonnetje is.
Zelfs boven de sneeuw kan je ze vaak zien.
Rondom de lamp is het wat minder koud en in het donker komen de wintermuggen naar de lamp toe gevlogen en vliegen in het web, dus eten.
De spinnen die in de winter nog leven, zitten weggekropen onder bladeren, schuurtjes,scheuren in muren, onder dakgoten enz.
Ze vriezen zo maar niet dood.
De meeste spinnen komen straks uit de eitjes die overal op beschutte en verborgen plekjes zitten en wachten totdat de themperatuur in het voorjaar boven de tien graden uit komt en er geen nachtvorsten meer zijn.
Echter de meeste spinneneitjes komen pas uit als het echt voorjaar is, want dan is er pas weer voldoende voedsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Ed , pracht antwoord weer. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+11

Andere antwoorden (3)

Die andere spinnen winterslapen of wachten de lente af in een popstadium of eistadium, weggezet op een beschutte plek in de tuin, aan een takje of onder de grond... Die ene spin net boven die lamp, zal de warmte van die lamp gebruiken om die ene vlieg, die ook de warmte van die lamp gebruikt, te vangen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nageslacht overwintert in een z.g. eicocon. Dit is een spinsel waarin zich de eieren bevinden van sommige geleedpotigen waaronder spinnen. Niet alleen spinnen maken een eicocon, ook sommige vlinders kunnen een pakketje eieren omwikkelen met spinachtige draad.

Ieder huis heeft wel ergens een naad of kier met daarin pluizige dotjes spinsel met meestal oranje of gele eitjes die overwinteren en in het voorjaar de vorm van een klontje krioelende spinnetjes aanneemt. Bij verstoring verspreiden ze zich om na enige tijd weer bij elkaar te komen en de spinnetjes leven de eerste weken voornamelijk van elkaar (kannibalisme), zo blijven de sterkste exemplaren over. Na enige tijd laten ze zich aan een draad wegzweven om een verder solitair leven te leiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De spin moet een "dode" periode (de winter) overbruggen. Ze doen dat op beschutte plaatsen, goed verscholen en vaak onder een dicht spinseltje in een toestand waarin alle levensverrichtingen tot een minimum zijn beperkt, een absolute rusttoestand of DIAPAUZE. De spin teert gedurende deze "stille" periode op de gedurende de zomer in het lichaam aangelegde voorraden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb aan de binnenkant van mijn keukenraam al sinds september een grote kruisspin zitten. Hij zit daar dus al ruim drie maanden. In het begin ving hij nog wel s wat. Nu hooguit n fruitvliegje. Elke dag sproei ik zijn web even met de plantenspuit, maar van n verse vlieg kan ik m niet meer voorzien... Benieuwd of ie t voorjaar haalt..