Welke kant vliegen de trekvogels nu op?

Ik zie al enkele weken (januari/februari 2010) elke dag grote groepen trekvogels voorbijkomen in de karakteristieke V-formatie

Maar... Ik zie ze zowel naar het westen , het oosten als het noorden vliegen.

zijn dit "korte trekvogels"die kijken of er boven de rivieren minder sneeuw ligt ofzo?

Toegevoegd na 6 dagen:
volgens mij vliegen ze 'smorgens vaker naar het oosten, en 'savonds naar het westen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

Het zullen ganzen zijn die heen en weer vliegen tussen hun slaapplaats (bv. het wad) en hun fourageergronden (waar ze eten, meestal weilanden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, meestal zijn het ganzen zal eens opletten, of ze 'smorgens een andere kant opvliegen dan 'savonds.
Rieneke1
14 jaar geleden
klopt martinm, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Als je v formatie's ziet, zijn het zeker ganzen of zwanen.
Die zijn aan het begin van de winter voor de kou uit, naar ons land gevlogen, als het hier ook erg koud zou worden, vliegen ze verder richting het zuiden.
Maar voor deze vogels is ons wintertje goed te doen.
Ze vliegen dagelijks heen en weer zoekend naar voedsel en weer terug naar hun slaapplaatsen, meestal ergens op open water.
Sneeuw is niet zo heel erg voor ze, maar als ook nog alle open water dichtvriest krijgen ze het moeilijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je ziet inderdaad heel veel ganzen op de weilanden fourageren. die zie je in de zomer niet.
Het zou ook dit kunnen zijn: dir bericht stamt uit januari 2009. Dat kon voor dit jaar ook wel eens gelden.

Ganzen op de vlucht voor de kou

Vele duizenden ganzen zijn de afgelopen dagen op de vlucht geslagen door het koude winterweer in Nederland en andere delen van Europa. Dat meldt SOVON Vogelonderzoek. Vogeltellers in de Ooijpolder bij Nijmegen zagen de ganzen de voorbije dagen in enorme aantallen in westelijke richting vliegen. De ganzen komen uit Duitsland en Polen en zijn op zoek naar plekken waar makkelijk voedsel te vinden is. Omdat ook in Nederland op veel plekken sneeuw ligt, trekken de ganzen verder. De kou heeft al veel ijsvogels en roerdompen het leven gekost.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat had ik zelf ook zitten denken, maar begreep niet waarom ze vanaf Rotterdam dan ook naar het noorden toe zouden willen wj boffen hier in Zuid-Holland met de sneeuwdikte, als ik zo naar het journaal kijk.
Ik zie ze nu ook al vliegen (meestal ganzen); zelfs kraanvogels met hun indrukwekkende hemelse geluiden en in een prachtige formatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij inderdaad ook opgevallen. Mijn conlusie was (maar kweenie of dat klopt hoor) dat dit vogels zijn die hier in de winter verblijven, (en in de zomer noordelijker zijn) en op t moment dat het weer kouder wordt, trekken ze weer een dag naar t zuiden. Daar hebben ze misschien minder te eten, en trekken dan weer naar t noorden als het weer warmer wordt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zou kunnen kloppen, maar ik merk er nog niet veel van dat het weer warmer wordt.... (ben wel toe aan voorjaar!) en ik zie er weinig naar het zuiden vligen. Meest west-oost