Hoe komt het dat een kip bijna elke dag een ei legt en andere vogels slechts een of een paar??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
6.8K

Antwoorden (3)

Kippen zijn gefokt op de leg. Net als koeien gefokt zijn op melkproductie en varkens op spek. Met moeder natuur heeft het weinig meer te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als kippen(zijn ook vogels) willen gaan broeden , dan zullen ze eerst een stuk of 10 a 12 eieren gaan leggen om daarna broeds te worden, indien we steeds de eieren weg halen , leggen de kippen steeds opnieuw eieren om aan die 10 a 12 stuks te komen, eigenlijk is het van ons een rot streek om die kippen zo alsmaar eieren te laten leggen.
Vogels leggen ook een aantal eieren al naar gelang de soort, om daarna te gaan broeden.
Het verschil tussen hun en de kippen, is dat de kippen zo gefokt zijn , dat ze zo veel mogelijk eieren leggen en zo min mogelijk broeds worden en dat is prima gelukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen zijn door de mens geselecteerd en gekweekt om zoveel mogelijk eieren te leggen (om die dan zelf op te eten!). Daarom leggen de meeste legkippen bijna het hele jaar door één ei per dag. Andere vogels leggen enkel eieren in hun broedseizoen (dus als ze paren, eieren leggen en kinderen grootbrengen). Dit broedseizoen is bij de meeste vogels een bepaalde periode in het jaar. Sommige vogels leggen maar 1 ei, andere 2 of 3 en er zijn zelfs vogels die meer dan 10 eieren leggen. Voorbeelden hiervan zijn de kool- en pimpelmees. Deze leggen echter normaal gezien vanaf de leg van het eerste ei elke dag 1 ei tot hun nest compleet is, waarna ze beginnen broeden. Er zijn dus buiten de kip nog wel andere vogels die elke dag een ei leggen, maar omdat de kip gekweekt is om het hele jaar door eieren te leggen, is deze een uitzondering.