Waarom zijn mensen/dieren met een oogafwijking niet uitgestorven?

Zijn er altijd al mensen met een oogafwijkingen geweest? Ik zelf zie zonder mijn lenzen erg slecht en ik denk niet dat ik een sabeltandtijger van een mammoet zou kunnen onderscheiden. Hoe zat dat in de oertijd? Vanaf het moment dat mensen lenzen uitvonden, begrijp ik dat een slechtziende kon overleven, maar hoe ging dat daarvoor? Is hier iets over bekend? En hoe zit dat dan bij dieren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De mens en het dier hebben geen ogen nodig om te overleven, of een waardig bestaan te hebben, als je 1 zintuig mist, gebruik je het andere automatisch beter.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarmee vang je als man nog geen dieren Crea en als je geen goede jager bent krijg je geen vrouw en dus ook geen kinderen.

Het beste antwoord

Ja, een oogafwijking is een groot probleem bij jager/verzamelaars. Tegenwoordig is de natuurlijke selectie weggevallen bij veel populaties. In steden als Singapore en Hong Kong is bijziendheid heel gewoon (30% van de populatie) . Het blijkt sterk gerelateerd te zijn aan de raciale afkomst, in onze grote steden is het eerder 5 of 6 %. Bosjesmannen en andere volkeren die overleefden als jager/verzamelaars hebben juist een bijzonder goed gezichtsvermogen.
Er zijn erg veel genetische afwijkingen waardoor de groei van het oog niet helemaal gaat zoals gewenst. Een bindweefselafwijking als Marfan syndroom leidt in 60% van de gevallen tot bijziendheid. Bij volkeren als bosjesmannen is daar nog wel natuurlijke selectie op, maar in China eigenlijk al 6000 jaar niet meer. Door puur toeval (genetic drift) kunnen dat soort afwijkingen zich uitbreiden. Misschien dat het in China zelfs gunstig was om enigszins bijziend te zijn, omdat schriftelijke examens en onderwijs daar al heel oud zijn. Lezen kost weer wat minder inspanning als je bijziend bent, dus om veel te kunnen studeren is bijziendheid eerder een voordeel. Als je slaagde voor de het keizerlijk examen was je kostje namelijk gekocht.
Ook zou het kunnen dat genen die in veel gevallen voor bijziendheid zorgen ook een verhoogde intelligentie veroorzaken (nerd gene), de bijziendheid is dan een bijeffect. De meeste studies signaleren wel dat er een relatie is met inkomen en bijziendheid, maar zien dat eerder als een aanwijzing dat veel lezen en kijken op laptopschermen de afwijking verergert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je vergist je in het uitstervingsproces. Dat gebeurt veel vaker dan je denkt.
Ik heb drie tantes, twee ooms, een zus, een neef en een dochter die geen kinderen hebben. Dat zijn allemaal takken die dus uitsterven.
Reddie