Waarom smaken monosacchariden glucose zoeter dan eenzelfde hoeveelheid glucose als onderdeel van polysacchariden?

Ik las dat fruit op den duur zoeter wordt omdat er tijdens het rijpingsproces amylase gevormd wordt, dat de lange ketens met glucose afbreekt tot losse glucose stukjes, en dat het fruit daardoor zoeter gaat smaken. Maar als de ketens kapot geknipt zijn bevatten ze precies dezelfde hoeveelheid glucose als wanneer ze nog heel zijn, dus hoe kan het dan dat glucose als monosaccharide zoeter smaakt dan als polysaccharide?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Mijn gok is dat je tong meer zoet kan proeven, doordat de oppervlakte van de te proeven zoetstof vergroot word, waardoor de tong vaker in contact kan komen met de zoetende stof. verder zou het kunnen dat door het verbreken van de lange ketens. de open plekken (losse verbindingen van het koolstofatoom) worden opgevuld met een zoete uitgang zoals -OH voor alcohol

Toegevoegd na 2 minuten:
Alcohol dient hier als voorbeeld.
Ik kon de suikeruitgang niet vinden.
Misschien dat iemand anders dit verder zou kunnen aanvullen/uitleggen.