In hoeverre zijn gedragingen van invloed op je erfelijk dna (voortplantingscellen)?

Stel iemand die leest heel veel. In hoeverre zijn deze handelingen van invloed op het dna van zijn kinderen? Of heeft dat totaal geen invloed?

erotisi
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Alleen al omdat de functie van niet-coderend DNA (meer dan 98 % van het DNA) grotendeels onbekend is, is deze vraag lastig te beantwoorden.

Er wordt wel onderzoek gedaan naar veranderingen, kijk eens bij epigenese, genen blijken ook "aan" of "uit" te kunnen staan, zie link. het gaat dan om iets heftigers dan bijvoorbeeld veel lezen of een instrument bespelen, 2de link gaat over honger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het veel lezen heeft geen invloed op je DNA, het goed kunnen lezen en de concentratie daarvoor kunnen opbrengen kan natuurlijk wel met erfelijkheid te maken hebben. Bijv dyslexie is al erfelijk en de rust in je hoofd om een boek te kunnen lezen kan erfelijk zijn (ADHD). Verder kun je een kind vanaf baby af aan leren dat lezen erbij hoort, een ouder kind zal het dan later normaler vinden dan een kind wat al vanaf baby af aan alleen maar voor de tv is gezet.

Je kunt je DNA niet veranderen door zaken die je jezelf in je latere leven aanleert (plezier in lezen) en op die manier doorgeven aan je kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het niet zo dat het dan juist voor mannen een groter probleem is? Die eicellen liggen al vanaf voor de geboorte klaar, komen daar nog giftige stoffen bij dan? Bij de aanmaak van de spermacellen is dat anders. Het zou een GOEIE vraag zijn!