Wat kan een reden zijn dat mijn waterschildpad niet groeit?

Hallo,

Ik heb een geelwangschildpad van ongeveer vier jaar oud. Hij is erg klein voor zijn leeftijd; zo'n 7cm. Een vriend van mij heeft een jaar na mij dezelfde soort en geslacht schildpadje gekocht en die schildpad is ruim 3x zo groot als dat van mij. Mijn schildpad is echt achterlijk klein, hij lijkt wel een jaar of twee.

Hij leeft al vanaf dat hij een baby is in een aquarium van 80centimeter en ik heb het zo ingericht dat hij ruim kan zwemmen. Ook al vanaf zijn geboorte geef ik hem vitamine, gedroogde garnaaltjes, meelwormen, stukjes fruit en stukjes vis. Mijn aquarium heeft gewoon verlichting, verwarming en een pomp. Ik snap niet dat mijn schildpad zo klein is. Mijn vriend die dus een één jaar jongere schildpad heeft, zijn schildpad leeft in een kleinere bak, krijgt alleen gedroogde garnaaltjes te eten en nog is die véél groter.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
4.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Heb je jouw probleem al voorgelegd bij iemand die al heel lang een aquarium heeft met schildpadden, iemand met ervaring dus. Misschien dat de dierenwinkel iemand kent met die ervaring, misschien is er een vereniging die je verder kan helpen?

Het beste antwoord

Mogelijke redenen dat waterschildpadden niet groeien zijn:

1. Kleine huisvesting
2. Iets mis met de voeding.
3. Iets mis met het waterkwaliteit of temperatuur of huisvesting.
4. Iets mis met de gezondheid.
5. Eigen aan het beestje.

Punt 1 is bij jou dus in orde. Wat punt 2 betreft kan je eventueel nog afwisselen met groenten (wel even nagaan welke groenten geschikt zijn voor jou waterschildpad) en ook een sepiaschelp of eierschaal voorzien om aan de kalkbehoefte te voldoen.
Punt 3: heeft je schildpad een landgedeelte, zoja: zit het daar vaak en lang genoeg op (als je schildpad zich regelmatig helemaal laat opdrogen op dit landgedeelte is dat normaal gezien in orde)? Voer je op het juiste tijdstip van de dag? (vermijd 's avonds voeren!), is de verlichtingsduur in orde? Is de temperatuur van water en lucht in orde? (de temperatuur van de lucht boven het wateroppervlak moet altijd hoger zijn dan de watertemperatuur!).
Alles in orde? Dan punt 4: dat kan je laten controleren door een reptielenarts, maar als je uitwendig ziet dat alles in orde is kan deze misschien weinig meer vertellen: je schildpad heeft geen abnormale vlekken op het lichaam? Als de schildpad zijn bek opent ziet dit er proper, normaal en niet bleek uit? Er puilt geen vet uit?

Allemaal in orde? Prima! Dan is het punt 5 en hoef je je nergens zorgen over te maken. Ga overigens eens na of beide geslachten echt wel hetzelfde zijn en jij geen mannetje hebt terwijl je vriend een vrouwtje heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik weet dat zeker. Niet alleen vergeleken die schildpad van mijn vriend, maar ken ook andere mensen met schildpadden. Mijne is helemaal gezond, maar alleen erg klein. Hij heeft het uiterlijk van een volwassen schildpad; geen helder gekleurde schild meer. Hij ziet er verder ook niet raar uit, geen langere benen ofso. Hij lijkt op een schildpad van 2jaar, met een schildkleur van een schildpad van vier.

Andere antwoorden (1)

De groei van de schildpadden hangt voornamelijk af van het aantal uur dat ze licht krijgen en de temperatuur van het water rond 21 graden Celsius.