Hoe komt het dat een slag in de nek (bv. bij een verkeersongeval) dodelijk kan zijn?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (3)

Als je klap hard genoeg is kun je iemands wervelkolom ontwrichten of zelfs zijn nek breken en dat kan dodelijk zijn.

http://www.cursus-zelfverdediging.nl/members/book/slaan.html

Toegevoegd na 51 seconden:
Je kunt ook een dwarsleasie oplopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De verbinding van je hersenen naar je hart gaat door je wervelkolom, als je die beschadigd, kun je die verbinding breken. Dan wordt je hart niet meer bestuurt, en sterf je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel wat mensen met een hoge dwarsleasie die geen problemen met hun hart hebben hoor!
Dat kan op twee manieren:

Door de slag kan het hoofd ver achterover neigen met als gevolg dat de nekwervels de hersenstam samen drukken en men daardoor te overlijden komt.

Door de slag de nekwervels dusdanig verschoven zijn dat het ruggenmerg dusdanig beschadigd is dat de ademhaling stopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan wel eens gebeuren maar komt het minst vaak voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Chbse: Dan heb je een bijzonder onkundige manuele therapeut met de botte spierkracht van een olifant getroffen en moet de persoon onmiddellijk uit het vak gezet! Wanneer zo iets werkelijk gebeurt, zijn er twee mogelijkheden: of de MT heeft een onvolledige anamnese uitgevraagd door oa. niet (mondeling) te onderzoeken of er contra indicaties voor de behandeling waren (diploma innemen!), òf de patiënt heeft op een aantal belangrijke vragen een onjuist of geen antwoord gegeven (fout van patiënt!). Hetgeen Chbse beschrijft zou een scenario na een harde aanrijding van (schuin) achterop kunnen zijn, wordt vaak een whiplash genoemd. Ik heb nog nooit gelezen in vaktijdschrift of gehoor dat dit een beroerte veroorzaakte, vind het ook niet logisch (theoretisch: behalve wanneer aan de halshersenvaten zoveel trekkrachten staan dat diep in de schedel de boel kapot getrokken wordt. Maar????) De hersenstam is het oudste (archi) hersendeel, zit op de top van het ruggenmerg, waarop de nieuwere (meso) en de nieuwste (neo) hersenen (cortex) zitten. Die hersenstam zit deels in de schedel, deels in de ringvormige ruimte van de bovenste 3 wervels (atlas, draaier, cervicale wervel) In dit deel zitten uiterst belangrijke registratie centra, welke met ademhaling, bloeddruk, warmte regulatie te maken hebben. Een dwarslaesie op C0 ("Cervicale nul" tussen atlas- draaier) en C1 zijn voor 99,9% dodelijk. Op C3 kan hartregulatie gestoord worden (maar er zijn ook nog intrinsieke hart regulatoren en natuurlijk hormonen (adrenaline!) in het bloed) en zijn er soms nog wat restfuncties qua bewegen in een arm en een klein beetje gevoel over. Ook ken ik een aantal mensen die hun temperatuur niet meer kunnen regelen. Er zijn mensen die na een dergelijk ongeluk de rest van hun leven plat moeten liggen omdat hun hart geen orthostatische tensie (adequate bloeddruk om verticaal te leven) kan regelen. (de laatste die ik zó zag was zo'n 18 jaar geleden. Misschien / hopelijk zijn er tegenwoordig mogelijkheden?