Hoe kan het dat je haar van steil naar gekruld kan gaan in de puberteit?

Of je krullen hebt of niet is vastgelegd in je D.N.A. , maar sommige mensen krijgen in de puberteit krullen die ze dan de rest van hun leven houden. En het komt vaak voor dat je haarkleur van lichtblond naar donkerbruin gaat. Hoe kan dat? Mijn moeder heeft dat laatste ook gehad, dus is het een speciaal soort allel of veranderd je D.N.A. gewoon?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
6K

Antwoorden (1)

Geslachtshormonen dringen gemakkelijk de kern binnendringen en hebben direct invloed op het aflezen van het DNA. Daardoor worden allerlei programma's afgedraaid binnen die cel. In principe maakt het niet uit of je mannelijke of vrouwelijke cellen hebt, het type en de hoeveelheid hormoon bepaalt de ontwikkeling van baardgroei en dergelijke. Kinderen hebben bijna geen geslachtshormonen, waardoor ze wat dunner haar hebben, gekruld haar komt door het afplatten van haarfollikels waardoor de haren makkelijk in een bepaalde richting buigen. De precieze oorzaak van de afplatting d is niet precies bekend, er zijn theorieën dat spiertjes bij de follikel een invloed op de vorm hebben en dat op die manier het hormoon zijn werk doet. Vrouwen produceren ook wat mannelijke hormonen (10%) die belangrijk zijn bij de haargroei. Omdat dat percentage wel wat varieert hebben sommige vrouwen overmatige haargroei.