Hoe komt het dat "aapachtigen"/mensen het meeste huidhaar verloren zijn terwijl ze naar een koudere plaats verhuisden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Ze waren het haar al kwijt voordat ze zich over de wereld hebben verspreid, de mens leefde van de Zuid Afrika tot Ethiopie toen ze de vacht verloren. Door kleding en vuur was de mens in staat zich over bijna de hele aarde te verspreiden. Het verlies van een vacht wordt ook wel gecompenseerd door onderhuids vet dat helpt bij de isolatie, andere primaten hebben dit vet niet. De tijd dat de mens kleding begon te dragen kan overigens goed worden bepaald door de genetische variatie van de kleerluis (170 000 jaar geleden).

Er zijn twee bekende theorieeen over het haarverlies en het onderhuidse vet. Een is de watermens, die voedsel verzamelde als schelpdieren langs de voedselrijke kusten. Een andere is gebaseerd op het enorme duurvermogen van de mens bij hitte, die bosjesmannen en mexicaanse indianenstammen in staat stelt grote zoogdieren gewoon uit te putten door achter ze aan te blijven rennen. De zweetklieren van de mens zijn geschikt om de oververhitting te voorkomen. Mogelijk zijn er inmiddels al wel meer hypotheses. Seksuele selectie zal bijvoorbeeld ook een grote rol hebben gespeeld bij het haarverlies en het onderhuidse vet. Dat is een proces waarbij de oorzaak ook weer het gevolg is, waardoor het fundamenteel onmogelijk is de oorzaak en het gevolg te onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat ze zich beginnen beschermen zijn met kledij waardoor hun natuurlijke verdediging overbodig werd en stilaan verdween.