Kan je hart echt pijn doen van verdriet?

Als in verdrietig ben (en dan geen liefdesverdriet) voel ik soms echt pijn in me hart een soort steken kan dit kloppen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
9.6K

Antwoorden (3)

Nee. Dat is je borst spier. Die verkrampt omdat je daar veel kracht opzet tijdens het huilen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar dat heeft niks met je hart te maken. 'Normale' pijn ontstaat als er weefsel beschadigd wordt. Er gaat dan via de zenuwen een signaal naar je hersenen, en die 'vertalen' dat als pijn, zodat je bijvoorbeeld je hand wegtrekt van een hete kachel.
Maar er kan ook pijn bestaan die helemaal niks met beschadigd weefsel te maken heeft, en die uitsluitend in het brein wordt 'gemaakt'. Waar je die pijn voelt, en ook wanneer je die pijn voelt (en zelfs OF je zo'n pijn wel eens voelt) verschilt van persoon tot persoon.
Als ik erg veel verdriet heb, krijg ik heel veel pijn in mijn linkerduim. En als ik iemand hard zie vallen of als ik me voorstel dat iemand veel pijn lijdt, krijg ik een heel naar gevoel bij mijn staartbeentje (helemaal onder in mijn rug).
Het kan dus best zijn dat je pijn in je hart VOELT als je verdriet hebt (of in je rechter oorlelletje of in het puntje van je neus), maar dat wil niet zeggen dat de pijn daar echt vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, je hart zal niet pijn doen van verdriet. Het is vaak een samentrekking van verschillende spieren in de borstkas. Dit gaat pijn doen omdat mentale pijn zich kan uiten in het lichaam. Je lichaam reageert erop omdat je lichaam denkt dat er iets flink mis is als iets (bijvoorbeeld een gebroken hart) zoveel effect op je geestelijke gemoedstoestand heeft.