De dooier is 1 grote eicel, die vanuit de omringende laag cellen (follikel) vetten uit het bloed krijgt aangevoerd. De follikel barst op een gegeven moment, daarna komt de eicel vrij en kan het ei al dan niet bevrucht worden. Vervolgens worden er eiwitten en meerdere membranen rond de eicel gevormd In het laatste gedeelte van het kanaal (oviduct, shell gland) wordt er kalk afgezet doordat deze klier een vloeistof vol met Calcium en bicabonaat uitscheid. De kalk slaat neer op een eiwitstructuur van de buitenste membraan.
Het embryo bij een bevrucht ei zit min of meer tegen de dooiermassa aangeplakt en heeft daardoor wat aanpassingen in de ontwikkeling vergeleken met de kleine visseneitjes of zoogdiereitjes, waar het embryo de dooiermassa meer omhult als een soort buikje.