waar zit het knoopje cellen, waardoor je je been omhoog kan laten gaan als je erop tikt?

Er is een knoopje cellen in waar, als je er op tikt, je je been omhoog kan laten gaan zonder zelf wat met je been hoeft te doen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Het beste antwoord

Klopt, dat is een pees die vlak onder je knieschijf zit. Wanneer je zittend je ene been over de andere slaat, hangt je bovenste been vrij en kan hij bungelen. Als je dan op die pees tikt, vlak onder de knieschijf, dan wordt de zenuw geprikkeld die de spier laat samentrekken. En dan komt je voet dus een stukje omhoog.
Dokters gebruiken deze test omdat ze zo de doorgifte van zenuwprikkels kunnen testen. De puls die wordt opgewekt door de tik, gaat naar je ruggengraat en wordt daar doorgegeven naar de zenuw die de spier aanstuurt. Dus zonder tussenkomst van je hersenen. Je kunt allerlei andere testjes bedenken om de werking van de zenuwen te testen, maar die vergen meestal tussenkomst van de hersenen en deze niet. Dus het is een heel elementaire test die alleen maar de signaaldoorgifte tussen de zenuwen test.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom die minnetjes? ik vind het een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ook ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom geven jullie dan geen plusjes ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom ik geen plusje geef? Omdat het mijn eigen antwoord is ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
stelletje zeikerds!

Andere antwoorden (2)

Dat is je kniepeesreflex zie plaatjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal die op de computer moeten bekijken, ik gebruik nu een tablet. Hij laat alleen zwarte vierkantjes zien
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ook hier drie minnetjes? Welke flapdrol doet dat? Dit is namelijk ook een goed antwoord.
Het golgi peeslichaampje begint bij de spier en loopt door tot de eigenlijke pees. Dat houdt in dat de gevoelige cellen in dit geval in de knieschijf zitten en niet op de plaats waar de dokter tikt (wel zo prettig).