Kun je een (echte) tweeling beschouwen als een origineel en een kloon?

De een is dan het origineel, de ander de kloon, met een miniem leeftijdverschil.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
3.4K

Het beste antwoord

Nee. Want de tweede ontstaat niet door materiaal van de eerste te verdubbelen. Maar doordat er twee eitjes bevrucht zijn. Of, als het een eeneiige tweeling betreft, doordat het eitje zich gedeeld heeft en er twee identieke lichamen uit gegroeid zijn.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus! Je hebt gewoon 2 individuen en geen duplicaat
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus
Het moment van geboorte zegt natuurlijk niets over de leeftijd van het individu. Ze zijn exact op het zelfde moment ontstaan, toen het bevruchte eitje zich splitste. Een kloon ontstaat door erfelijk materiaal van een individu te nemen, en daar weer een nieuw individu van te maken. Dat is bij het ontstaan van een tweeling niet aan de hand. Eventueel zou je nog kunnen zeggen dat ze allebei een kloon zijn van een nooit ontstaan individu, namelijk het mensje dat zou zijn ontstaan als de eicel zich niet gesplitst had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea: Ik bedoelde idd een identieke (echte) tweeling.
Het beroemde moment van deling van het eitje van één naar twee embryo's dacht ik te kunnen zien als een kloon-moment. @Niels1411: Als er eerst 1 embryo is, en even later 2 precies dezelfde, waarom mag je dan niet van een duplicaat spreken? Is het dan niet zo, dat het eerste model stond voor het tweede? @RadioGnome: Met het minieme leeftijdsverschil doelde ik op de tijd die zit tussen het ontstaan van het eerste embryo en het deelmoment naar 2 embryo's. Dank voor de antwoorden!

Andere antwoorden (3)

Ja, want volgens wikipedia is:

Reproductief klonen
Reproductief klonen is het klonen met de bedoeling om een identieke kloon te creëren, die kan uitgroeien tot een volwaardig organisme. De meest klassieke methode van reproductief klonen is embryosplitsing. Daarbij wordt een embryo fysiek in twee gesplitst en is het resultaat net hetzelfde als bij een identieke tweeling. De grondlegger van deze techniek is de Duitse embryoloog en Nobelprijswinnaar Hans Spemann.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kloon is de verzameling van alle organismen met hetzelfde genoom. Dus een eeneiige tweeling, of alle bintjes, of een bosje eikenhakhout, of een kolonie bacteriën.
Antwoord is dus nee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, want er zal altijd wel iets verschillen, ze zijn nooit 100% hetzelfde.
Een eeneiige tweeling is ontstaan doordat één bevruchte eicel bij één van de eerste celdelingen in tweeën is gesplitst.
Zo ontstaan er dan twee baby's uit twee klompjes cellen . Terwijl de klompjes cellen doorgroeien tot baby, kan bij een celdeling in een andere cel ergens een afwijking ontstaan in het DNA. Meestal gaat het dan om een stuk DNA waarvan er een aantal kopieën naast elkaar ligt. Een onderdeel van zo'n herhalend stuk wil nog wel eens verdubbelen of valt zelfs weg, zodat het aantal kopieën verandert.
Zo kan het bijv. zijn dat één van de twee een erfelijke ziekte blijkt te hebben en de ander niet. Ook in DNA zijn vaak kleine verschillen te zien in het uiterlijk.

Alleen in het geval dat beide celklompjes precies op dezelfde manier delen en ontwikkelen, kan je spreken van 'klonen'. Dit komt vrijwel nooit voor.

Toegevoegd na 11 uur:
Per definitie is een kloon een genetisch identieke nakomeling van één ouder. Strikt genomen is een eeneiige tweeling geen kloon, want ze zijn alleen identiek aan elkaar. De vingerafdrukken zijn bij een eeneiige tweelng trouwens ook niet identiek.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je van een origineel (zeg, een volwassen schaap) niet 1 maar 10 klonen "trekt", en gesteld dat die alle 10 goed gelukt (identiek) zijn, dan kunnen genoemde verschillen er tijdens de ontwikkeling van het embryo dus altijd insluipen. We spreken dan toch zeker nog wel van klonen, ook al zijn de 10 lammetjes bij de geboorte inmiddels niet meer 100% identiek?