Kun je blind door in de zon te kijken?

Ik heb gehoord dat als je in de zon kijkt blind kunt worden.
Is dit waar? (zoja, hoe lang moet je daarvoor in de zon kijken?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
17.3K

Het beste antwoord

Neem een vergrootglas en hou dit richting zon, hou nu het vergrootglas zodanig dat het zonlicht geconcentreerd is in een klein punt. Als je op deze plaats nu een papier houd zal je zien dat dit begint te branden door de grote hitte in het focuspunt.
Hetzelfde gebeurd in het ogen waardoor het oog binnen in zal verbranden.
Maar dit zal niet gebeuren onder normale omstandigheden omdat u wel op tijd je ogen zult afwenden van de zon.
Anders is het met het ultraviolet licht dat en sluipende killer is voor de ogen.
vooral via witte oppervlakken of sneeuw. Ultraviolet licht zie je niet en je bent er u niet van bewust dat het schade aan het aanrichten is. Wanneer je iets begint te voelen dan is het te laat. Vergelijk het met de huid die verbrand wanneer je aan het zonnen bent. Het resultaat voel je maar eerst het 's avonds.
Wanneer dit regelmatig voorvalt kan dat tot blindheid lijden.
Uit eigen ervaring kan ik u verzekeren dat het geen lachertje is wanner je ogen zijn verbrand door UV. Alsof je constant met zand in de ogen loopt en na 35 jaar heb ik er nog altijd last van.
Wanneer je in de zon loopt altijd bescherming voor de ogen.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt, ik zal zeker oppassen. P.S. Goede voorbeelden!

Andere antwoorden (4)

Ja, je kunt er blind van worden, hoelang je dan moet kijken weet ik niet. Wel hoe het komt. Zonlicht is ontzettend fel. Daarom is het gevaarlijk om zonder speciale bril in de zon te kijken. Als je dat te lang doet, kun je zelfs blind worden! Het lukt je vaak ook niet om je ogen goed open te houden als je richting de zon kijkt. Vaak gaan je ogen daarbij ook tranen.
Achterin je oog zit het netvlies, waarmee je kunt zien. Dat je vlekken ziet bij of na het kijken in de zon, komt doordat kleine stukjes van het netvlies van je oog door het felle zonlicht beschadigd zijn geraakt, waardoor je er eventjes niet mee kunt zien. Omdat je met die stukjes netvlies niet kunt zien, zie je dat als zwarte vlekjes. Als deze stukjes te erg beschadigd raken kan het zijn dat dat nooit meer goed komt en kun je zelfs blind worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat komt door het ultraviolette licht. Daarom moet je bij een zonsverduistering altijd een speciale bril gebruiken, en niet zomaar een donkere zonnebril.
Je wordt er niet in één keer blind van, hoor, anders zouden alle mensen die graag van een zonsondergang genieten al lang blind geworden zijn (hoewel het minder gevaarlijk is om naar een ondergaande of opkomende zon te kijken, omdat er dan meer straling wordt tegengehouden). Maar Galilei, die jaren naar de zon staarde, is er wel degelijk blind van geworden. Dus: liever niet direct in de zon kijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet proberen, maar 3seconde in het volle zonlicht kijken maakt je blind..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je kunt er blind door worden.
Maar niet zo snel. Ik heb wel eens 5 minuten met het blote oog een zonsverduistering bekeken. In het begin is dat pijnlijk, net als je uit een donker huis een lichte tuin bunnen komt. Maar uiteindelijk krijg je een mooi scherp beeld.
Je wordt niet zozeer blind door het zichtbare licht, maar door de UV straling die direct je oog beschadigt.
Verder krijg je zoveel licht binnen dat je netvlies "mogelijk" kan verbranden. Met een telescoop moet je daar namelijk op letten.
Reddie