Wanneer iemand wordt gekruisigd zal normaal sterven aan de gevolgen aan zuurstof gebrek. Wanneer je aan het kruis wordt gehangen (meestal werd men met touwen vastgemaakt en niet met nagels) komt al het gewicht aan de armen en schouders te hangen. Wij ademen, door onze borstkas naar boven te brengen waardoor de longen zich vullen met lucht. Wanneer al je gewicht aan je armen en schoudershangen kan je uw borstkas niet naar of zeer moeilijk naar boven brengen en vullen de longen zich niet meer met lucht waardoor je relatief snel sterft wegens gebrek aan zuurstof.
Waarom zeg ik nu relatief snel sterven? Er was nog en speciale behandeling.
Zo kon het zijn dat men onder de voeten van een gekruisigde, een voetsteun plaatste.
Dit was niet uit goedheid , maar alleen om de doodsstrijd en daarmee het lijden te verlengen. Zo kon men de steun plaatsen zodanig dat je nog juist een beetje steun had zodanig dat het ademen iets beter ging en het sterven wat werd uitgesteld.
Je kon ook brute pech hebben dat ze de steun zo plaatste dat je volop kon ademen en dan stierf je niet door gebrek aan zuurstof maar door uitputting door gebrek aan eten ,drinken, hitte en koude, of stilaan opgepeuzeld worden door allerhande dieren. Helemaal erg werd het wanneer men nog voedsel en drinken gaf. Dan werd het wel een heel lange doodsstrijd.
Dus naar gelang wat je had gedaan, werd er bepaald hoe je aan het kruis werd bevestigd en hoe het verloop van de doodsstrijd zou zijn.
De doodstrijd hing ook af van in welke conditie je aan het kruis kwam, wat te maken had met hoe ze de mensen hadden toegetakeld alvorens te kruisigen.
Dit alles om de mensen de stuipen op het lijf te jagen en zo in het gareel te laten lopen, omdat deze kruisigingen in het openbaar gebeurde.

Om te testen wat het gevoel is bij een kruisiging, kan je eens aan een horizontale baar gaan hangen voor en tijdje. Je zult dan voelen dat het ademhalen niet zo gemakkelijk gaat
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord over een gruwelijk onderwerp +

Andere antwoorden (6)

Aan een bacteriële infectie van de roestige spijkers.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet zo grappig doen, toetsenbord :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is een misverstand: escape wilde zijn antwoordwaardering omlaag brengen... ... en dat is gelukt!! (^_°) Van mij geen min hoor!!
Door uitdroging en uitputting.
11 jaar geleden
deze mensen vergaan van honger en dorst. De officiele doodsoorzaak is dus uithongering/uitdroging.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen die gekruisigd worden sterven door verstikking. Althans dat is de bedoeling. Een gruwelijke dood.

Natuurlijk kan iemand in shock raken of een hartaanval krijgen. Uitdroging is minder vanzelfsprekend, dan zou je dagenlang zonder water moeten. Aan de wonden zal je doorgaans niet overlijden. Deze zijn niet dodelijk en worden zo gedaan dat er geen ader/ slagader wordt geraakt.

De kruisiging wordt zo uitgevoerd dat na uitputting het volle gewicht op de longen wordt gedrukt en de gekruisigde niet kan ademhalen tenzij hij/zij zich opricht. De gekruisigde moet zeer veel moeite doen om het lichaam niet te laten zakken en dat is zeer pijnlijk. Dat gaat op een gegeven moment niet meer en dan stik je.

Om het proces te versnellen ranselen ze je vantevoren af om de spieren goed te verzwakken.

Als het te lang duurt steken ze uiteindelijk in de zij, maar dat is dan wel uit genade, voor zover je daar nog over kunt spreken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ze trouwens ook deden was het breken van de benen als het te lang duurde. Dan kon de gekruisigde zich niet meer oprichten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vroeger werden mensen gekruist door spijkers op hun polsen en enkels te slaan, en daarna werden ze opgehangen..

Mensen die gekruizigd werden leefden soms wel dagen lang, meeste oorzaken waren dat ze opgegeten werden door kraaien of uitdroging
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pijn zorgt voor uitputting waardoor de gekruisigde binnen 2-3 dagen sterft.