Hoe wordt water uit de darm geresobeerd? door diffusie, osmose of filtratie?

Ik zou graag het antwoord weten, kan het nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
4.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geresorbeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lees: geabsorbeerd of opgenomen. Geen fout word, doch niet alledaags.

Antwoorden (2)

In de darmwand worden vanuit de darm in de bloedvaten voedingstoffen met behulp van een een actief proces, (waarvoor dus verbranding nodig is).

Doordat er bij de vertering zouten en andere in water oplosbare voedingsstoffen zijn opgenomen stijgt de osmotische waarde van het het bloed in het darmwand epitheel. Daardoor ontstaat een hoge osmotische waarde in het bloed en verplaatst water zich tegen het concentratieverval in vanuit de darm naar de bloedvaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo'n uitleg is te simplistisch. Het is niet de osmotische waarde in het bloed wat van belang is, maar in het cytoplasma van de cellen van het epitheel, en in de laag net onder deze cellen, waardoor het water op een passieve manier diffundeert. Check ff mijn antwoord en de afbeelding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leuk om je uitgebreide uitleg te lezen Gabi 71. Zo leer ik ook weer wat. Klinkt ook wel logisch dat het de buitenste laag van je darm, de cellen van het epitheel moeten zijn. Want die zijn in contact met de darminhoud. Waar ik wel mee blijf zitten is dat je her en der volgens mij het woord diffusie en osmose voor mij wat door elkaar gebruikt waar het volgens mij osmose moet zijn. In feite sluit osmose diffusie niet uit. Maar wordt een speciale soort van diffusie osmose genoemd. Kenmerk is dan dat er een semi permeabele wand is. En dat die er voor zorgt dat grotere moleculen niet door die want kunnen gaan, in dit geval de voedingsstoffen. En dat bepaalt dan weer de richting waar het water naar toe gaat. Osmose is een passief proces. En het opnemen van andere voedingsstoffen is een actief proces.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diffusie en osmose zijn twee verschillende concepten. Uiteraard is er een relatie ertussen, maar het is toch iets anders. Diffusie betekent dat een stof door een membraan heen gaat, en het proces kan aangedreven worden door o.a. osmotische druk, maar het kan ook door een verschil in elektrisch potentieel, hydrostatische druk, zwaartekracht... noem maar op.
Er kan ook sprake zijn van osmotische druk helemaal zonder diffusie! Het zijn dus twee aparte concepten, die je liever niet met elkaar moet verwarren.
Het is dus fout om te stellen dat osmose een passief proces is, of dat osmose een speciale vorm van diffusie is.
Diffusie is een passief proces, aangedreven door een verschil is osmose, die in het geval van wateropname in onze darmen beïnvloed wordt door een actief proces van pompen van elektrolyten. Verder klopt ook wat je zegt over actieve opname van andere voedingsstoffen (b.v. aminozuren, vitamines, vetten...), maar hun bijdrage aan het verhogen van de osmotische waarde aan de binnenkant van de darmen is zeer gering in vergelijking met het effect van elektrolyten, met name Na+.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij haal je toch die definities wat door elkaar.
Osmose werkt met diffusie. Voor diffusie is geen membraan nodig. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffusie Hier ook de pagina over osmose:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Osmose
en
http://nl.wikibooks.org/wiki/Celbiologie/Passief_transport_door_osmose
Hier staat ook expliciet bevestigd dat osmose een passief proces is :
"Omdat ook osmose spontaan verloopt en geen energie kost aan de cel is het eveneens een vorm van passief transport." Wikipedia bevestigt voor mij wat ik lang geleden heb moeten leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, even kijken: Diffusie is inderdaad een proces waar geen membraan nodig is, maar ook door een membraan plaats kan vinden, en is sowieso een passief proces, dat beïnvloed kan worden door bepaalde factoren (b.v. temperatuur)
Ik had het moeten schrijven als "diffusie door een membraan" Osmose (en daar ging ik inderdaad een beetje de mist in door te veel op mijn geheugen te vertrouwen) is inderdaad een bijzondere vorm van diffusie omdat er wel een membraan betrokken is. Er is dus sprake van "diffusie door een membraan", maar de diffusie van water wordt aangedreven door een verschil in osmotische druk.
Dat vind je wel terug in mijn antwoord: het transport van de ionen is een actief membraanproces, en het water volgt de ionen (lees: diffundeert door de membranen) vanwege de ontstane verschillen in osmotische druk die de Na-K pomp veroorzaakt. Het mechanisme is helder, maar wij moeten oppassen met definities en terminologie, en dat geldt uiteraard ook voor mij.
Bedankt voor de feedback!!! Fijn dat je de moeite neemt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bedankt, leuk zo even discussiëren.
Je gooit twee concepten door elkaar, maar dat is helemaal niet erg.

De absorptie van water in de darmen vindt plaats door diffusie, en dat wil zeggen dat het proces van uitwisseling van water tussen het lumen van je darm (vooral in het dunne darm die de meeste oppervlakte heeft) passief verloopt.
De diffusie van water kan in beide richtingen: water kan diffunderen naar je bloed, maar ook andersom, en welke kant dit proces gaat is afhankelijk van het verschil in osmotische waarde tussen de inhoud van je darmen, en de cellen van het epitheel in de villi van je darmen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is niet de osmotische waarde van het bloed van belang, maar van de buitenste laag van je darm: de cellen van het epitheel.

Hoe krijgen wij het dan voor elkaar dat wij geen al te dunne ontlastingen hebben?
De cellen van het epitheel in de darmen gebruiken energie (uit ATP) om de natrium-kalium pomp constant in werking te houden.
Deze pomp werkt als volgt: vanuit de binnenkant van de cellen en door één ATP molecuul te "verbranden" worden 3 ionen Na+ in het bloed gepompt, en 2 ionen K+ naar binnen gelaten. Naast het effect op de electrische lading van de celmembraan, ontstaat er hierdoor een hypotonische waarde in de cel zelf, waardoor het exces aan water in de cel de neiging heeft om richting het bloed te diffunderen.
De zouten die in het lumen van de darm (afkomstig van je voeding) zitten, diffunderen dan in de cellen van het epitheel, en nemen het water in je darmen mee. En zo neem je uit je voeding én elektrolyten, én water.

Dus samenvattend: het proces van diffusie van water en elektrolyten wordt gereguleerd door een hele dunne laag cellen aan de buitenkant van de villi van je darmen. De diffusie van water en ionen aan de 'buitenkant' van deze cellen (de membraan die gericht is op de lumen van de darm) is passief, en wordt aangedreven door het actief pompen van ionen (en dus ook water dar mee lift) vanuit deze cellen naar het bloed.

Andere ionen (b.v. Cl-) worden op een specifieke manier geabsorbeerd, en het geheel is gereguleerd door hormonen en andere factoren, maar dat is de kern van het systeem om water uit ons voedsel te halen.

Ik hoop dat je met dit uitleg in minder dan 2500 karakteren iets begrijpt dat mijn leraar fysiologie 2 dagen kostte om mij te laten begrijpen... (^_^)

Kijk ook de afbeelding. De tekst staat in het Spaans, maar het is toch de duidelijkste afbeelding die ik gezien heb.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een vertaling van de afbeelding: 1. Na+ waarde stijgt tussen de cellen in het epitheel (vanwege het werk van de Na-K pomp, met verbruik van ATP) 2. Het water volgt, en de druk stijgt (tussen de cellen) 3. Het water en Na+ diffunderen richting de basale kant van de cellen en in het bloed. Nog een leuk weetje: het mechanisme van de Na-K pomp is zó ongelofelijk belangrijk, dat bijna 20% van de energie die onze cellen verbruiken, gebruikt wordt om de Na-K pomp in werking te houden.
In de hersencellen gaat zelfs 60% van het totale energieverbruik naar de Na-K pomp.