Wat gebeurd er precies in je lichaam bij chronische afstoting van een transplantaat?

Mijn pws gaat over xenotransplantatie. Ik heb genoeg informatie over de acute afstotingsverschijnselen, maar bij de chronische afstotingsreactie is weinig bruikbare informatie te vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.1K

Antwoorden (2)

Acute afstotingsverschijnselen, vinden plaats kort na de transplantatie en gaan gepaard met grote ontstekingen. Deze zijn relatief makelijk met medicatie te verhelpen.
Chronische afstotingsverschijnselen zijn het tegenovergestelden van acute afstotingsverschijnselen. Hier wordt op een minder agressieve wijze de plantaten afgestoten, maar op langere termijn zijn deze kleine ontstekingen wl catastrofaal voor de transplantaten.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik dacht dat acute afstotingsverschijnselen optraden bij grote verschillen in MHC markers. Dat is een belangrijke groep variabele antigenen. Komt de MHC klasse overeen, dan krijg je geen grote immuunrespons. De minder heftie immuunrespons door minder belangrijke antigenen moet dan nog onderdrukt worden met middelen die de afweer onderdrukken.
Misschien heb je iets aan de link in de bron, ik weet genoeg van immunologie om te weten dat ik er weinig van weet. Het is een enorm vakgebied.