Loopt de menstruatiecyclus synchroon met de maanstand bij volkeren zonder kunstlicht?

De menstruatiecyclus is *ongeveer* even lang als een maancyclus. Maar wij hebben kunstlicht, dus we zijn niet meer zo "in contact" met de maan als vroeger.

Hoe zit dat bij vrouwen van "natuurvolkeren" die geen kunstlicht hebben? Loopt bij die vrouwen de menstruatiecyclus gelijk op met de maancyclus, of verschilt bij hen de lengte van de cyclus ook van vrouw tot vrouw, net als bij ons?

Cryofiel
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik het goed begrijp, impliceert de vraag, dar deze dames tegelijkertijd ongesteld zijn?
En dus ook tegelijkertijd hun vruchtbare periodes hebben en daaruit volgend tegelijkertijd zwanger raken en hun kinderen baren?
Dit alles uiteraard ook ^ongeveer^.

Het beste antwoord

Wij zijn nooit zo erg in contact met de maan, behalve als het gaat om eb en vloed, en om niet-struikelen-in-de-nacht (of om een maanlanding). Maar dan hebben we het over puur natuurkundige verschijnselen zoals zwaartekracht, getijdekrachten en de weerkaatsing van zonlicht door de maan.

Onze lichamen trekken zich weinig tot niets van de maan aan. Dat geldt ook voor onze eierstokken en baarmoeders. Dat het woord menstruatie naar de maan verwijst, komt door het feit dat de menstruatiecyclus en de omlooptijd van de maan ongeveer even lang duren. Met de nadruk op ongeveer.

Bovendien zou het een beetje vreemd zijn als wij de enige zoogdieren waren die onder de invloed van de maan staan. Onze mede-zoogdieren houden er echter heel andere 'schema's' op na: sommige hebben veel langere of kortere cycli, en andere ovuleren alleen als ze gepaard hebben (dat is pas handig!).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als dit zou zijn dan werden alle kinderen in bepaalde periode geboren.
Er worden kinderen 7/7/365 geboren,
Dus nee de maan heeft niets te maken met de menstruatiecyclus, noch het kunstlicht.
De enigste invloed dat de maan kan hebben is dat ze voor een romantisch moment kan zorgen, met alle gevolgen van dien.
Robby Bb
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja want een zwangerschap duurt dan ook bij elke vrouw altijd precies even lang...