Hoe kan een amoebe zijn prooi vangen ?

een amoebe heeft alleen een celmembraam om zijn cel. Maar als hij zijn prooi wilt vangen beweegt hij zich voor met zijn schijnvoetjes, maar hoe kan hij er precies op aansluiten om te zorgen dat er een voedingsvacuole ontstaat. Want zijn lichaam bestaat grotendeels uit protoplasma.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
2.2K

Antwoorden (2)

Deze versmelt vervolgens met een lysosoom waardoor het partikeltje verteerd wordt. De vorm lijkt steeds te veranderen doordat schijnvoetjes uitgestoken en weer ingetrokken worden.

Bron: wikipedia
11 jaar geleden
Het protoplasma in de klassiek zin is een soort slijmerige massa, maar in werkelijkheid zijn er structuren binnen de cel die stevigheid geven (tensegrity structures, constructies van kabels en staven) en ook de myosine fibrillen waar onze spiercellen mee vol zitten komen ook voor in cellen en zorgen voor bewegingen. Er zijn ook aan het celmembraan een soort motoreiwitten. Er is over die stevige structuren ook weer een soort transport van vocht en organellen, waardoor bijvoorbeeld zenuwcellen ook uitstulpingen maken.

Gisteren was er nog een uitzending over bij "de wereld leert door", over de celdeling. In feite is het een groot onderzoeksveld, waarin nog veel te ontdekken valt.

Ik heb de bron niet echt doorgelezen, maar er is een wikipedia-artikel specifiek over de bewegingen van amoebes en soortgelijke cellen, daar zal zeker wat meer specifieke informatie in staan.