Waar blijven de vrouwtjesmerels in de winter?

In de winter zie ik veel (zwarte) merels en de bruine vrouwtjesmerels komen pas weer in beeld als het lente wordt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Een deel van de merels die in Nederland broeden trekt in de herfst naar Zuidwest-Europa en Engeland. De najaarstrek begin vanaf september en duurt tot in november. Uit noordelijkere landen komen dan merels naar Nederland om hier de winter door te brengen. De weggetrokken merels keren vanaf februari terug.

Opmerkelijk is dat blijkbaar meer vrouwtjes dan mannetjes het hier in de winter niet meer zien zitten en wegtrekken. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door het feit dat bij de afname van voedsel de aan de mannetjes ondergeschikt vrouwtjes niet voldoende voedsel meer zouden kunnen vinden. De meeste mannetjes blijven, indien er voldoende voedsel is, trouw aan hun territorium.

Toegevoegd na 1 minuut:
ondergeschikt = ondergeschikte

Toegevoegd na 7 minuten:
begin = begint
Amadea